سه‌شنبه


برگزاری تظاهرات سیزدهم آبان در ایران، پس از اشغال سفارت امریکا در این کشور هر ساله توسط دولت جمهوری اسلامی برگزار می شود. اما ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر برخی از مراسم رسمی در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. برخی صاحبنظران معتقدند مراسم امسال سیزدهم آبان نیز تحت تاثیر همین حرکت های اعتراضی "جنبش سبز" قرار خواهد گرفت.
مسئولان دولت ایران و بسیاری از مراکز آموزشی و فرهنگی مدتی پیش از روز ۱۳ آبان به تبلیغ برای برگزاری این مراسم می پرداختند. اما نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و موج اعتراض به آن بسیاری از مراسم ایران را تحت شعاع خود قرار داده است.
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران می گوید "هر سال در هفته منتهی به ۱۳ آبان شاهد پوسترهای تبلیغاتی این روز بودیم. گروههای مختلف اعلام آمادگی کرده و ملت را دعوت می کردند. اما امسال اگر به خیابان های مرکزی یا دانشگاه تهران بیائید باورتان نمی شود که یکی دو روز دیگر ۱۳ آبان است. هیچ اعلامیه ای حکایت از نزدیکی به ۱۳ آبان دیده نمی شود. به عکس صحبت از این است که مراقب باشید، نفوذی ها، ضد انقلاب در صفوف شما شرکت نکنند." برخی از صاحبنظران معتقدند پس از انتخابات شهروندان معترض به نتیجه آن با حضور در مراسم دولتی به بیان انتقادهایشان می پردازند
فرخ نگهدار، فعال سیاسی در لندن، می گوید:"مراسم سیزده آبان در ۳۰ سال اخیر با حمایت دولتی همراه بوده است. اما این عرصه دارد به دست شهروندانی می رود که ناراضی هستند. اعتماد به حکومتی که احساس می کنند خود را تحمیل کرده، ندارند. در روز قدس برای حکومت مسلم شد که فضاهای عمومی تحت کنترل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نیست. مردم در خیابان حرفشان را عرضه می کنند."
پس از اعلام شرکت میرحسین موسوی و مهدی کروبی از کاندیداهای ریاست جمهوری و معترض به نتیجه انتخابات و همچنین بیانیه های گروه های اصلاح طلب برای حضور در این مراسم، به گفته برخی کارشناسان برای نخستین بار دریافت مجوز برای برگزاری مراسم سیزده آبان توسط مسئولان انتظامی و نظامی در ایران اعلام شد.

هیچ نظری موجود نیست: