جمعه


آدينه، 22 آبان ماه 1388 برابر با 2009 Friday 13 November
فیروز‌آبادی: ما از دوستان روس گله داریم
مسکو، 22 آبان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص تعاملات تسلیحاتی ایران و روسیه اظهار داشت: آیا استراتژیست‌های روسیه اهمیت ژئوپولتیک ایران را در امنیت روسیه در نظر نمی‌گیرند، چرا بایستی موشک‌های دفاعی اس-300 که با تفاهم دو دولت برای اقدامات دفاع از ایران مورد توافق قرار گرفته است، مجوز ارسال دریافت نمی‌کند و بیش از 6 ماه است از وقت تحویل آنها از طرف روس تخطی شده است. عضو شورای امنیت ملی در ادامه افزود: ما از دوستان روس در همسایه شمالی گله داریم و امیدواریم این یادآوری دوستان روسی را به تسریع در تحویل مورد قرارداد تشویق کند.
به گزارش رادیو آلمان، اظهارات فیروزآبادی دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر دفاع ایران نیز انتقاد مشابهی را متوجه مقام‌های روس کرد. احمد وحیدی، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، ضمن یادآوری قرارداد خرید اس ۳۰۰ از روسیه، گفت: «فکر نمی‌کنيم برای طرف روسی مناسب باشد که در دنيا به عنوان يک همکار نامطمئن جلوه‌گر شود». او از مسکو خواست، با نادیده گرفتن فشارهای اسرائیل، قرارداد فروش سامانه دفاع هوايی اس ۳۰۰ را اجرا کرده و اين موشک ها را به ايران تحويل دهد.
ظرف دو دهه‌ی گذشته رهبران جمهوری اسلامی کمتر به صورت علنی از رفتار و رویکردهای روسیه انتقاد کرده‌اند. در محافل سیاسی ایران این انتقاد وجود داشت که اتکا و اعتماد به روسیه در عرصه‌ی بین‌المللی و به ویژه در مناقشه هسته‌ای، سبب شده که ایران درباره‌ی رفتار و رویکردهای بحث‌انگیز مسکو در مسائل مختلف و از جمله در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و یا همراهی آن در تأیید تحریم‌های بین‌المللی سکوت اختیار کند.
در ماه‌های اخیر، روسیه در مناقشه هسته‌ای ایران موضع تندتری گرفته و از تهران خواسته است که پیشنهاد جدید آژانس درباره‌ی مبادله‌ی اورانیوم را بپذیرد. دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، اخیراَ اعلام کرد که اگر ایران به پیشنهادهای مطرح پاسخ منفی دهد، امکان تحریم بیشتر آن منتفی نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: