دوشنبه


دوشنبه، 18 آبان ماه 1388 برابر با 2009 Monday 09 November
فاجعه اعتیاد در ایران آخوندزده، بزرگترین شیره کش خانه جهان
رادیو آلمان در گزارشی اعلام کرد، بر اساس گزارش سازمان ملل، ایران بالاترین آمار مصرف مواد مخدر در جهان را دارد. تهران نیز یکی از کلانشهرهای اعتیاد است.
گزارشگر این رادیو از برخی از قربانیان اعتیاد در تهران پرسیده چرا ایران بالاترین آمار مصرف مواد مخدر در تمام دنیا را دارد؟
پاسخ آنها:
«والله، من احساس می‌کنم مشکل ما دولت جمهوری اسلامی است. آنها اگر بخواهند، به نظر شما من را باید دستگیر کنند یا اینکه آن موادفروشی را که من می‌شناسم؟ وقتی باهاش تماس می‌گرفتم، خدا شاهد است، وقت ندارد سرش را بخاراند. ۵ تا موبایل دارد. توی ماشین کار می‌کند. سه تا راننده دارد، دو نفر هم استخدام کرده. این سه تا ماشین صبح تا شب تو خیابان عباس‌آباد، سهروردی، تخت‌طاووس برای ایشان می‌گردند. یعنی شما یک دکتر را بخواهی پیدا کنی، راحت‌تر پیدا می‌کنی تا این آقا را. صبح‌ها که می‌بینی‌شان، موهایش سشوار کرده است. شب که می‌بینی‌اش موهایش سیخ است، این قدر سروکله می‌زند با مردم. صبح‌ها که می‌آید ماشین خالی است. شب که می‌رود با گونی پول می‌برد. جلوی او را چرا نمی‌گیرند؟!»
«مشکل اصلی این است که من جوان توی این مملکت هیچ گونه ملعبه‌ای ندارم که بخواهم با آن بازی کنم. می‌گویند زمان قدیم کاباره‌ای بوده، مردم می‌رفتند دانسینگ، مشروبی می‌خوردند. خب‌، من چی دارم توی این مملکت؟ هیچی نیست. با دختر می‌روم بیرون، می‌گیرنم. اصلاً هیچی، هیچی ما نداریم. جلو سالن بیلیارد را هم گرفتند. خب، دیگر بابا چه کار بکنم من جوان؟ همه می روند سمت مواد مخدر.»
«بیشترین دلیلش یکی بیکاری است و یکی به جوانها بها ندادن است. به جوانها اصلاً بها نمی‌دهند، من خودم با اینکه ۴ ساله پاکم، الان بیکارم. اگر من کار داشته باشم، فکرمشغولی من هم تمام می‌شود. دیگر فکرمشغولی ندارم. ولی وقتی بیکارم، فکر مشغولی می‌آید سراغم و هزارتا فکر جوارواجور می‌کنم و دوباره می‌روم سراغ مواد.»
تمامی معتادانی که برای تهیه این گزارش با آنها صحبت کردم، بر یک نکته تاکید داشتند و آن آسان بودن خرید مواد مخدر در تهران بود:
«والله، هروئین و کراک الان در حال حاضر سر هر کوچه و هر خیابان ریخته. به قرآن مجید از بقالیها بیشتر است. دست هر بچه و مردی هست به خدا قسم.»
«شما اگر بخواهید توی تهران دنبال یک کله‌پزی بگردید، سخت‌تر است تا این که بروید یک گرم کراک بخرید، کراک فروش را زودتر پیدا می‌کنید تا این که بخواهید کله‌پزی را پیدا کنید.»
«پایین شهر که اصلاً افتضاح است. سرکوچه‌ها نشستند، دارند استفاده می،کنند. اصلاً شهر، شهر اعتیاد است.»
کراک و شیشه ارزان و در دسترس
ارزان بودن مواد خطرناک افیونی مثل شیشه و کراک نیز یکی دیگر از علل روی‌آوری معتادان به سمت این‌گونه مواد است:«شیشه را والله من می‌گرفتم گرمی ۸۰ هزارتومان. الان شده ۸ هزارتومان! شیشه‌ای که قبلا ۱۲۰ هزارتومان بود، شده گرمی ۸ هزارتومان؛ چون الان توی تهران لابراتوارها زیاد شدند. قبلاً شیشه را از افدرین می‌گرفتند، افدرین گران بود. الان می‌آیند از قرص آنتی هیستامین می‌گیرند و آنتی هیستامین هم خیلی ارزان است، جعبه‌اش ۶۰ هزارتومان است. یک جعبه‌ی ۶۰ هزارتومانی به آنها در حدود ۱۲۰ گرم شیشه میدهد.»
«کراک قیمت‌هایش مختلف است. مثلاً اگر بخواهی یک گرمی بخری، ۸ هزارتومان توی تهران است. من می‌رفتم از «ویره»ی شهریار می‌گرفتم، آنجا ۵۰ گرم را می‌خریدم ۱۵۰ هزار تومان.»
هفته گذشته خبرگزاری ایسنا، از قول معاون امور فرهنگی و پيشگيری سازمان بهزيستی استان تهران اعلام کرد که سن شروع اعتیاد در استان تهران در ۸۳ درصد موارد در رده سنی پایین‌تر از ۳۰ سال است.
دکتر محمدرضا قديرزاده همچنین گفت كه ۴۱ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز دولتی ترک اعتیاد را نوجوانان زير ۲۰ سال تشكيل می‌دهند.
اگر این آمار را در کنار آمار نوع مواد استفاده شده در ایران بگذاریم که می‌گوید ۴۰ درصد این مواد هروئین و کراک هستند، آنگاه شاید به فاجعه‌ای که در حال وقوع است پی ببریم.

هیچ نظری موجود نیست: