جمعه



اکونومیست: نوامبر [آبان] سبز در ایران

اکونومیست: مردم با استفاده از مراسم رسمی علیه دولت خود تظاهرات کردند
هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در مطلبی در شماره 5 نوامبر این نشریه گزارشی را به تظاهرات مخالفان در روز 13 آبان (4 نوامبر) در شهرهای ایران اختصاص داده و به ارزیابی این واقعه پرداخته است.
این مطلب در اشاره به نماد سبز مورد استفاده مخالفان دولت محمود احمدی نژاد با عنوان "نوامبر سبز: مخالفان بار دیگر به خیابان ها می ریزند" چاپ شده و در آن آمده است که سی سال پیش، تصاویر پنجاه و دو ایپلمات آمریکایی که دانشجویان ایرانی آنان را در سفارت ایالات متحده در تهران به گروگان گرفته بودند جهانیان را متحثر ساخت.
اکونومیست می نویسد سالروز این واقعه در هفته جاری، صحنه های محسور کننده تری را به همراه آورد زیرا مردم ایران با بهره برداری از فرصت برگزاری مراسم رسمی، بار دیگر به خیابان ها ریختند تا این بار علیه دولت خود و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری بحث برانگیز این کشور دست به تظاهرات برنند که انتخاب مجدد او در ماه ژوئن هنوز محل مناقشه است.
این هفته نامه می افزاید که از زمان راهپیمایی روز قدس در اواسط ماه سپتامبر که تظاهرکنندگان یک مراسم دولتی را به نفع خود به تظاهرات ضد دولتی تبدیل کردند، جنبش سبز، نامی که مخالفان برخود نهاده اند، گردهمایی عمده ای برگزار نکرده بود اما در روز 4 نوامبر (13 آبان)، با وجود اخطارهای هول آور مقامات، هزاران تن به خیابان ها ریختند و تظاهرات گسترده ای در تهران، و براساس گزارش ها در سایر استان ها و شهرها از جمله اراک، اصفهان، مازندران، رشت، شیراز و تبریز برگزار شد.
اکونومیست می نویسد که فضای مجازی شبکه های اینترنتی ناگهان با سیل گزارش اعتراضات مخالفان، همراه با فیلم های ویدیوئی و عکس های آنها، به جنب و جوش در آمد هر چند امکان آن نبوده است که شمار تظاهرکنندگان در نقاط مختلف را به درستی تخمین زد.

هیچ نظری موجود نیست: