سه‌شنبه


قرار است روز شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ دومین جلسه محاکمه حدود یکصد نفر از کسانی که در جریان اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده اند، برگزار شود.
قرار بود که این جلسه روز پنجشنبه برگزار شود اما رئیس شعبه پانزده دادگاه انقلاب با درخواست بیش از ده تن از وکلای عده ای از متهمان موافقت کرد و تاریخ برگزاری آن را به شنبه موکول کرد.
از طرف دیگر هوشنگ بابایی وکیل مدافع چند تن از متهمان از جمله مصطفی تاج زاده و محسن میردامادی گفته که به دلیل اجرا نشدن مقدمات قانون دادرسی، نمی تواند برای دفاع از موکلانش در دادگاه حاضر شود.
اما روند قانونی رسیدگی به پرونده های چنین متهمانی چیست و وکلا بر چه اساسی به آن چه تا کنون گذشته اعتراض دارند.
محمد صالح نیکبخت، وکیل مدافع عده ای از متهمان از جمله بهزاد نبوی، محسن امین زاده، محسن صفائی فراهانی و محمد علی ابطحی است. او به بخش فارسی بی بی سی گفت که تا کنون موفق به دیدار با هیچ یک از موکلانش نشده و آنها هم نتوانسته اند وکالت نامه ای را که او برایشان فرستاده امضا کنند. اما با این وصف او تصمیم دارد در جلسه دادگاه حاضر شود و به جریان قضایی ای که این پرونده تا کنون طی کرده، اعتراض کند.
آقای نیکبخت گفت که اعتراض او سیاسی نیست بلکه او مطلقا از نظر قضایی به آنچه تا کنون در رابطه با این پرونده گذشته اعتراض دارد. او می گوید بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی ایران هر متهمی باید وکیل مدافع داشته باشد و چنانچه به دلایل مالی و یا عدم آشنایی با نام وکلا، نتواند وکیلی برای خود اختیار کند، دادگاه ملزم است با هزینه خود برای او وکیل تعیین کند.

هیچ نظری موجود نیست: