پنجشنبه


ماجرای ترانه موسوی
گزارش های مربوط به تجاوز جنسی و قتل زنی به نام ترانه موسوی به یکی ماجراهای بحث برانگیز پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران مبدل شده است.
در میان گزارش های خبری مربوط به تظاهرات اعتراضی ایران در سایت های اینترنتی، گزارشی نیز منتشر شد حاکی از اینکه در جریان برگزاری مراسم یادبودی در مسجد قبا در روز 7 تیرماه، ماموران لباس شخصی زنی به نام ترانه موسوی را دستگیر کردند و با خود بردند و تلاش خانواده این زن برای یافتن او به جایی نرسید.

ماجرای قتل ترانه موسوی به انتقاد گسترده جهانی از دولت ایران منجر شد
ظاهرا ترانه موسوی همراه با چند تن از دوستان خود تصادفا به محل گردهمایی معترضان به انتخابات رفته بود و به نظر نمی رسد که قصد شرکت در این تظاهرات را داشت.
طبق این گزارش ها، که مقامات دولتی آن را تایید نکرده اند، ترانه موسوی در زمان بازداشت، مورد تعرض وحشیانه جنسی قرار گرفت و ماموران لباس شخصی برای درمان عوارض ناشی از این اقدام خود، او به بیمارستان منتقل کردند اما بعدا او را از بیمارستان تحویل گرفتند و به نقطه نامعلومی بردند تا اینکه جسد سوخته او در بیابان های اطراف قزوین یافت شد.
در نتیجه، ادعا شده است که ماموران دولتی به خاطر اینکه شواهد تجاوز جنسی و قتل ترانه موسوی آشکار نشود، جنازه او را به آتش کشیدند.
در گزارش های اینترنتی، یک عکس منتسب به ترانه موسوی هم انتشار یافته که در برخی پوسترهای اعتراضی ایرانیان خارج از کشور نیز منعکس شده است و همین عکس در برنامه تلویزیونی 20:30 مورد استفاده قرار گرفت.
انتشار ماجرای قتل ترانه موسوی انتقادات تندی را از عملکرد دولت ایران در جریان اعتراضات پس از انتخابات در پی آورد و مهدی کروبی هم، در نامه خود به هاشمی رفسنجانی حاوی درخواست رسیدگی به اقدامات خشونت آمیز ماموران، به ماجرایی اشاره کرد که ظاهرا به جزئیات انتشار یافته در مورد سرنوشت این زن ایرانی بی شباهت نیست.
در مقابل، برخی مقامات و منابع خبری دولتی در ایران کل این ماجرا را مجعول دانستند و برنامه تلویزیونی 20:30 هم همراه با مصاحبه با "مادر و خواهر ترانه موسوی" بخشی را به مصاحبه با یک مقام سازمان ثبت احوال اختصاص داد.
این مقام ثبت احوال گفت که تنها چهار نفر با نام ترانه موسوی در اسناد این سازمان وجود دارند که مشخصات هیچکدام با فرد نام برده در گزارش های مربوط به تجاوز و قتل توسط ماموران لباس شخصی انطباق ندارد.
این توضیحات مخالفان دولت را قانع نکرد و برخی سایت های خبری، از وجود چند فرد دیگر به نام ترانه موسوی خبر دادند و یا گفتند که احتمال دارد فرد مقتول، دارای نام خانوادگی مرکب بوده باشد.
نامه های مبادله شده بین آقایان شاهمردای و کروبی هم که ظاهرا حاکی ناکام ماندن تلاش تلویزیون دولتی برای خاتمه دادن به ماجرای ترانه موسوی است، کمکی به رفع ابهامات موجود و روشن ساختن این ماجرا نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست: