جمعه


بحران هسته ای؛ نشست1+5 و احتمال تشدید تحریمها علیه رژیم
مسکو، 30 مرداد، خبرگزاری «ریا نووستی»/ مدیران سیاسی و معاونین وزرای خارجه شش کشور روسیه، آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان و فرانسه (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان) روز 2 سپتامبر (11 شهریور) درباره برنامه هسته ای ایران دیدار خواهند داشت. وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه عصر روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای خبر داد که در این راستا "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اوضاع پیرامون ایران را بررسی کردند.
گفتگوی تلفنی لاوروف و کلینتون روز پنجشنبه بنا به خواست طرف آمریکایی انجام شد.
در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه گفته می شود: "تعاملات مسکو و واشنگتن در چارچوب عملکرد گروه 1+5 برای حل سیاسی اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران، از جمله با توجه به دیدار آتی مدیران سیاسی وزرای خارجه روسیه، آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان و فرانسه در روز 2 سپتامبر 2009 بررسی شد".
آلمان اعمال تحریمای جدید را غیر ممکن نمیداند
"آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان اعلام کرد که نبود پیشرفت در مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران می تواند اعمال تحریمات جدید در رابطه با ایران را بدنبال داشته باشد، این مطلب را رویترز پنجشنبه شب اطلاع داد.
به گفته مرکل، تحریمات جدید، در صورت اعمال آنها، مربوط به بخش سوختی ایران خواهند بود.
روزنامه آلمانی Frankfurter Allgemeine Zeitungبه نقل از مرکل می نویسد: "اگر پیشترفتی دیده نشود، ما مجبور می شویم که با تحریمات آتی واکنش نشان دهیم". وی خاطر نشان نمود که آلمان و شرکای آن در ماه سپتامبر در این رابطه تصمیم گیری خواهند کرد.
آمریکا و برخی دیگر از کشورها به ایران سوء ظن دارند که بطور پنهانی سلاح هسته ای می سازد.
در ماه آپریل سال جاری گروه 1+5 (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) به ایران پیشنهاد دادند که برای بررسی برنامه هسته ای خود پشت میز مذاکرات بازگردد. سران گروه هشت (G8) نیز طی اجلاسی که اوایل ماه جولای برگزار شد، تهران را فراخواندند که تا ماه سپتامبر این کار را انجام دهد. سران کشورهای جهان قصد دارند باری دیگر اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران را در اجلاس G20 که طی روزهای 24-25 سپتامبر در شهر آمریکایی پیتسبورگ برگزار می شود، بررسی کنند.

هیچ نظری موجود نیست: