دوشنبه



جنتی دبیر شورای نگهبان می ماند

عملکرد احمد جنتی بیشترین اعتراض ها را در انتخابات اخیر برانگیخت
هیأت رئیسه شورای نگهبان قانون اساسی ایران به مدت یک سال در جایگاه خود ابقا شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، این نتیجه در پی رای گیری از اعضای این شورا در روز چهارشنبه ۲۱ مرداد به دست آمد.
به این ترتیب احمد جنتی همچنان دبیر شورای نگهبان خواهد بود و محمد رضا علیزاده به عنوان قائم مقام دبیر و عباسعلی کدخدایی در سمت سخنگوی شورای نگهبان به کار خود ادامه خواهند داد.
احمد جنتی ۸۳ ساله، از ابتدای تشکیل شورای نگهبان همواره در این شورا عضویت داشته است.
شورای نگهبان دوازده عضو دارد که شش عضو فقیه آن توسط رهبر ایران منصوب می شوند و شش عضو حقوقدان آن، از سوی رئیس قوه قضاییه که خود منصوب رهبر است به مجلس شورای اسلامی معرفی و با رأی نمایندگان مجلس انتخاب می شوند.
با گذشت نزدیک به سه دهه از تشکیل شورای نگهبان، این شورا از نهادی با وظیفه پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی، به نهادی با قدرت و اختیاراتی به مراتب بیشتر تبدیل شده است که به گفته منتقدان، در مقام بازیگری با توان تاثیر گذاری فراوان در عرصه سیاسی ایران نقش آفرینی می کند.
آقای جنتی در سال ۸۶ به طور رسمی وظیفه شورای نگهبان را "جلوگیری از دستیابی افراد غیر صالح به مناصب و قدرت" اعلام کرد، وظیفه ای که در جریان دوره های مختلف انتخاباتی و روند تایید صلاحیت ها و همین طور نظارت بر برگزاری انتخابات، همواره اعتراض منتقدان را برانگیخته است.
اما بیشترین اعتراض ها به عملکرد شورای نگهبان در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران رخ داد.
در این دوره، نامزد ها و رای دهندگان معترض، اعضای شورای نگهبان را به چشم پوشی از تخلفات گسترده در جریان برگزاری رای گیری و جانبداری از یک نامزد خاص، پیش از انتخابات متهم کردند.
شورای نگهبان همواره این اتهامات را رد کرده است.
احتمال عضویت هاشمی شاهرودی در شورای نگهبان

هیچ نظری موجود نیست: