چهارشنبه


ايران براى هميشه تغيير كرده و راه بازگشتى وجود ندارد
یکی از اعضای ارشد سناى آمريكا در مصاحبه ای گفت، ايران براى هميشه تغيير كرده و راه بازگشتى هم وجود ندارد. رژيم حاکم اعتبار خود را در ميان مردم از دست داده و تنها دليل بر سر كار ماندن آن استفاده از زور و خشونت و سركوب علیه معترضان است.
سناتور ليندزى گراهام عضو جمهوريخواه كميته نيروهاى مسلح سناى آمريكا و يكى از دو سناتور تنظيم كننده لايحه جديدى كه شركتهاى فروشنده تكنولوژيهاى شنود مكالمات و مكاتبات اينترنتى در ايران را مشمول مجازات مى كند، درباره هدف اين لايحه گفت، آنچه من به همراه سناتور دموكرات چاک شومر در پى آن هستيم اين است كه فناوريهاى جديد عليه مردم ايران مورد استفاده قرار نگيرد. لايحه ما مى گويد هر شركتى كه تجهيزات سركوب اينترنتى را براى جلوگيرى از تماس مردم ايران با يكديگر و با جهان بيرون در اختيار رژيم تهران قرار دهد، از انجام معاملات با آمريكا محروم مى شود. بدترين كارى كه مى توان كرد اين است كه مشتاقان آزادى در ايران را از آزاديها محروم كرد.
وى در پاسخ به اين سئوال كه همكارى شرکتهای زيمنس و نوکیا با رژيم تهران در زمينه فروش تجهيزات شنود و كنترل اينترنت براى آنان چه پيامدهايى خواهد داشت؟ گفت، اميدوارم عواقب آن سنگين و زودرس باشد. اين شركتها هيچ خدمتى به جهان آزاد نمى كنند. لايحه ما حاميان بسيارى در دو حزب دارد. اكثريت در آمريكا از راست و چپ مى دانند مردم ايران از دست حكومتشان به ستوه آمده اند. اين وظيفه من نيست كه به مردم ايران بگويم چگونه حكومتى داشته باشند، اما وقتى مردم براى اعتراض به سركوب و رژيمى كه خارج از معيارهاى بين المللى عمل مى كند پا به خيابان مى گذارند، وظيفه ما اين است كه با صداى رسا از آنها حمايت كنيم و در كنارشان بايستيم و اطمينان بيابيم شركتهايى كه به اين رژيم سرکوبگر كمک مى كنند بايد بهاى آن را بپردازند.
سناتور گراهام در پاسخ به اين سئوال كه آيا فكر مى كنيد از طريق گفتگو بتوان رفتار رژيم تهران را تغيير داد، گفت، من فكر مى كنم ايران براى هميشه تغيير كرده است و راه بازگشتى هم وجود ندارد. اگر ما با اين رژيم بر سر ميز مذاكره بنشينيم، در واقع عليه مردم ايران مذاكره مى كنيم. با تمام احترامى كه براى رئیس جمهور و وزير خارجه قائلم، باید از آنها بپرسم ما قرار است با چه كسانی مذاكره کنیم. با افرادى كه تنها به دليل ارعاب قدرت را در دست دارند. اعتقاد من اين است كه رژيم حاکم اعتبار خود را در ميان مردم ایران از دست داده است و تنها دليل بر سر كار ماندن آنها استفاده از زور و خشونت و سركوب است. من ترجيح مى دهم وقت و انرژيمان را صرف كمک به مردم ايران كنيم كه خواهان تغيير هستند.

هیچ نظری موجود نیست: