دوشنبه



آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران همکاری نمی کند

آقای آمانو در مقایسه با محمد البرادعی نظر انتقادی‌تری نسبت به برنامه هسته ای ایران دارد
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس گفته است از آنجا که ایران با بازرسان بین المللی این نهاد، به حد کافی همکاری نمی کند، او نمی تواند تایید کند که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.
آقای آمانو از ایران خواست که به سئوالات در باره احتمال بعد نظامی برنامه هسته ای این کشور، به عنوان موضوعی که از اولویت زیاد برخوردار است، پاسخ دهد.
یوکیا آمانو در مقایسه با محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، نظر انتقادی تری نسبت به برنامه هسته ای ایران دارد.
ایران می گوید برنامه هسته ای اش کاملا صلح آمیز است و آژانس انرژی اتمی را متهم کرده که تحت نفوذ آمریکا قرار دارد.
روز گذشته 9 اسفند ( 28 فوریه) آیت الله خامنه ای رهبر ایران در دیدار با مسئولان وزارت خارجه از جمله منوچهر متکی وزیر خارجه ایران، در انتقاد از این نهاد گفته بود: "برخی اقدامات و گزارش های آژانس، نشان دهنده عدم استقلال این سازمان بین المللی است."
آیت الله خامنه ای افزود: "آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید تحت تاثیر آمریکا و برخی کشورها باشد زیرا اینگونه اقدامات یک جانبه، اطمینان به آژانس و سازمان ملل متحد را از بین می برد و برای آبرو و حیثیت این مجامع بین المللی نیز بسیار بد است."
نشست اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بحث درباره تازه ترین گزارش آژانس است که در آن نسبت به فعالیت های اتمی ایران ابراز نگرانی می کند.
در این گزارش که در تاریخ 18 فوریه (29 بهمن)انتشار یافته، ابراز نگرانی شده که ایران ممکن است "هم اکنون" در حال کار برای ساخت یک کلاهک جنگی باشد.
نشست شورای حکام، چهار روز خواهد بود.
ایران گزارش اخیر آژانس را که اولین موردی است که تحت مدیریت یوکیا آمانو تهیه شده، نامتعادل و غیرواقعی توصیف کرده است.
شورای حکام این نهاد در نشست قبلی خود در ماه نوامبر درباره فعالیت های هسته ای ایران رای به محکومیت این کشور داد که دلیل آن "فعالیت مخفیانه" در ساخت یک مرکز غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم به نام فوردو، عنوان شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: