چهارشنبه



شبکه تلویزیونی ای بی سی: کارشناس اتمی ایران به آمریکا پناهنده شده است

ای بی سی گفته شهرام امیری ربوده نشده بلکه برای همکاری با سیا به آمریکا رفته است
کارشناس اتمی ناپدید شده ایرانی به ایالات متحده پناهنده شده است.
شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا در یک گزارش اختصاصی خبر داده است که شهرام امیری، کارشناس هسته ای ایرانی که سال گذشته در جریان سفر زیارتی به عربستان سعودی ناپدید شده بود در آمریکا به سر می برد و در پیگیری فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - همکاری می کند.
در این گزارش آمده است که پناهندگی شهرام امیری به آمریکا حاصل اقدامات سازمان سیا برای ترغیب او به فرار از ایران و سکونت در ایالات متحده بوده است.
ای بی سی، که این خبر را به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا، که از آنها نامی برده نشده، گزارش کرده، از قول یک کارمند سیا می نویسد که پناهندگی آقای امیری "یک کودتای اطلاعاتی" در تلاش آمریکا برای مقابله با برنامه های اتمی ایران محسوب می شود.
ای بی سی با استناد به منابع خبری ایران، یاد آور می شود که شهرام امیری، که سی و چند سال سن دارد، در ماه ژوئن سال گذشته و سه روز پس از ورود به عربستان برای گزاردن مناسک حج ناپدید شد.
ماجرای ناپدید شدن آقای امیری از ماه اکتبر (مهرماه) سال گذشته و با اظهارات منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به رسانه های همگانی راه یافت اما سفر بدون بازگشت او به عربستان چند ماه پیش از انتشار این خبر صورت گرفته بود.
آقای متکی در گفتگو با رسانه های همگانی در ماه اکتبر گفت که "اسنادی از دخالت آمریکا در گم شدن شهرام امیری، از اتباع جمهوری اسلامی ایران در عربستان به دست آورده ایم."
وزیر امور خارجه ایران دولت عربستان سعودی را مسئول "گم شدن" آقای امیری دانست و گفت که وزارت امور خارجه ایران این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
در پی اظهارات آقای متکی، روزنامه جوان، از نشریه های طرفدار دولت در ایران، گفت که شهرام امیری از پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر، وابسته به سپاه پاسداران، برای حج به عربستان سفر کرده بود اما با مداخله سازمان سیا، در این کشور ناپدید شد.
همزمان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با استناد به برخی گزارش های تایید نشده در رسانه های خارجی حاکی از همکاری اطلاعاتی آقای امیری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، این گزارش ها را نشانه دست داشتن مقامات آمریکایی ربودن شهرام امیری عنوان کرد.
در این گزارش ها آمده بود که اطلاعات مربوط به ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در منطقه فردو، در نزدیکی شهر قم که مقامات غربی وجود آن را فاش کرده بودند، حاصل همکاری آقای امیری و منابع اطلاعاتی خارجی بوه است.

هیچ نظری موجود نیست: