دوشنبه


دوشنبه، 10 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Monday 01 March
تاثیرهای اجتماعی و امنیتی یک جنایت به تصویر کشیده شده
منصور امان
پخش یک فیلم تکان دهنده در باره شبیخون ماموران اونیفورم پوش و لباس شخصی به کوی دانشگاه، چند شکافتگی مُهم در دستگاه سرکوب تحت کُنترُل آیت الله خامنه ای را آشکار ساخته است. تداوُم شوک میخکوب کننده ای که باند ولی فقیه در اثر انتشار سند مزبور بدان دُچار شده، بُهت زدگی این باند از وضعیت در هم ریخته خود و از این هم مُهم تر، به نمایش درآمدن آن در برابر نگاه و ارزیابی همگانی را روایت می کند.
پس از یک هفته چاره جویی بی نتیجه برای تنظیم واکُنش رسمی، حتی تلاش برای به تماشا گُذاشتن اعتماد به نفس در باره این پرونده مُصور نیز خود به نمایش وضعیت مزبور تبدیل شده است. آقای بروجردی، یک کارگُزار امنیتی حُکومت در مجلس مُلاها در نخُستین واکُنش حُکومت به فیلم مزبور، به ارزان ترین استدلالی که می توانست مُتوسل شد و چشم برگرداند تا بگوید آن را ندیده است.
اما همین فرار سینه خیز از توضیح ماجرای حمله به کوی و چگونگی درز فیلم آن به تلویزیون دولتی انگلیس، برای به خشم آوردن همریشان دیگرش که مصلحت می بینند "نظام" به کُلی در صندوقچه اش بماند و آفتابی نشود، کفایت می کند. پاسدار کوچک زاده نهیب زده است که نمایندگان فریب سووالات انحرافی را نخورند و "هوشمندانه اظهار نظر کنند."
حساسیت برانگیز ترین مساله در این رویداد، علت لو دادن این سند و تاثیرات آن است. روشن این است که فیلمبرداری از صحنه های تاخت و تاز در دانشگاه را نهادی انجام داده که حافظ "اسرار نظام" به شمار می رفته و از این رو محضوریتی در به تصویر کشیدن عملیات نداشته است. حال اگر با این وجود سند فوق محرمانه مزبور که برای بالاترین لایه های امنیتی حُکومت تهیه گردیده نشت پیدا می کند - مُستقل از آنکه انگیزه درز دادن آن چه بوده - فقط یک پیام می تواند داشته باشد: وجود حُفره های عمیق امنیتی در فیلتر شُده ترین سطحهای حُکومت و پدیدار شُدن ریسکهای فشار مُداوم خیزش اجتماعی بر ماشین سرکوب.
نزدیک ترین تاثیر این امر، بی اعتمادی ابواب جمعی سرکوب به یکدیگر و بی اطمینانی به تامین حاشیه امنی است که کارفرمایانشان به آنها وعده می دهند. برای حُکومتی که درگیر یک جنگ تمام عیار با شهروندان خود است و به گونه بی بازگشتی ثبات خویش را در گرو کارکرد یکپارچه قوای قهری و اطاعت محض آنها گُذاشته است، این تحول می تواند پیامدهای غیرقابل جُبرانی به همراه داشته باشد.
از سوی دیگر، سند مزبور که بازتاب داخلی و بین المللی گُسترده ای یافته است، یک پس گردنی سیاسی به آقای خامنه ای محسوب می شود که وی را با شدتی غافلگیر کُننده از پُشت "عناصُر خودسر" - پناهگاه محبوب وی برای فرار از مسوولیت دستوراتش - بیرون انداخته است. جنایت به تصویر کشیده شده چُماقداران و آدمکُشان ولی فقیه در کوی دانشگاه، یکبار دیگر دُرُستی و ضرورت شُعار "مرگ بر خامنه ای"، "مرگ بر اصل ولایت فقیه" و مُتوجه ساختن نوک تیز حمله به سمت ساختار حقیقی قُدرت و نماینده آن را به همه ی شرکت کُنندگان در قیام یادآوری می کند. خون دانشجویان دلیر و پاکبازی که در شامگاه 25 خُرداد بر سنگفرش کوی دانشگاه ریخته شد، زیر این درک، خط سُرخ تاکید نهاده است.

هیچ نظری موجود نیست: