دوشنبه



انتشار فتوای رهبر ایران علیه چهارشنبه سوری

سایت دولت فتوای جدید رهبر ایران را در کنار دیدگاه های مشابه سه روحانی کمتر شناخته شده قم منتشر کرده است
پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، پاسخ آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، و تعدادی دیگر از روحانیان را به سوالی در مورد مراسم "چهارشنبه سوری" منتشر کرده است که آن را غیر شرعی دانسته اند.
سایت دولت ایران، روز یکشنبه ۲۳ اسفند (۱۴ مارس) نوشت که آقای خامنه ای در توضیح نظر خود در مورد چهارشنبه سوری گفته است که این مراسم "علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود".
در هفته های گذشته، برخی مسئولان امنیتی و انتظامی ایران، نسبت به امکان استفاده مخالفان دولت از مراسم آتشبازی شب چهارشنبه آخر سال برای اقدامات اعتراضی ابراز نگرانی کرده اند.
مقایسه فتواهای جدید و قدیمی رهبر ایران
سایت دولت ایران، در پی نقل نظر رهبر ایران نوشته است: "علاوه بر استفتای رهبر معظم انقلاب، از دفتر برخی مراجع عظام تقیلد نیز در این زمینه سوال شد که پاسخ دادند: مراسم چهارشنبه آخر سال، علاوه بر اینکه مبنای شرعی ندارد، نوعی آتش پرستی است و خواندن اشعاری مانند ‘زردی من از تو و سرخی تو از من’ مصداق حاجت خواستن از آتش است."
در حالی که فتوای قدیمی آیت الله خامنه ای از فقدان "مبنای عقلانی" مراسم چهارشنبه سوری سخن می گوید، فتوای جدید از فقدان "مبنای شرعی" این مراسم حکایت دارد و به علاوه، این مراسم را "مستلزم ضرر و فساد زیاد" می داند
این سایت سپس در کنار فتوای آقای خامنه ای، دیدگاه های سه تن از مدرسین حوزه علمیه (جعفر سبحانی، سید هاشم حسینی بوشهری و محمود رجبی) در این زمینه را نقل کرده است که جزو روحانیان کمتر شناخته شده قم محسوب می شوند.
این در حالی است که هفته پیش، برخی سایت های محافظه کار، پاسخ های چند سال پیش تعدادی از مراجع تقلید شیعه به سوالی در مورد "چهارشنبه سوری" و "سیزده به در" را به چاپ رسانده بودند که علاوه بر نظر آیت الله خامنه ای، شامل فتواهای ۶ مرجع تقلید مشهور شیعیان (آقایان فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و سیستانی) می شد.
منبع مطلب هفته پیش، که نخستین بار در سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی به چاپ رسید، کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید" نوشته "سیدمحسن محمودی" بود که هفت سال پیش منتشر شده بود.
به نوشته این کتاب، پاسخ آن زمان رهبر جمهوری اسلامی به سوال "خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده بدر به اعتقاد نحسی ۱۳ و احیای مظاهرشان چگونه است؟" به شرح زیر بوده است: "چهارشنبه سوری و سیزده به در مبنای عقلایی ندارد."
در پاسخ جدید آیت الله خامنه ای، به جای نداشتن "مبنای عقلایی"، بر فقدان "مبنای شرعی" مراسم چهارشنبه سوری اشاره شده و به علاوه، این مراسم "مستلزم ضرر و فساد زیاد" دانسته شده است.

هیچ نظری موجود نیست: