چهارشنبه


چهارشنبه، 11 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Wednesday 31 March
تداوم فشار بر فعال دربند حقوق بشر در زندان اوین
برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر
با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد و گزارش‌ها حاکی از تداوم فشار بر وی توسط بازجویان پرونده است.
به گفته نزدیکان این فعال حقوق بشر، مسئولان زندان اوین از دریافت لباس، کتاب و وسایل موردنیاز برای وی خودداری می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد شده‌ یا فشار بر آنان در تعطیلات نوروز کاهش پیدا کرده است.
گفتنی است گودرزی، در حال حاضر در سلولی به همراه جعفر پناهی نگهداری می‌شود.
پیش از این، بازجویان پرونده بارها نسبت به عدم همکاری این فعال مدنی اعتراض کرده و اتهامات سنگینی را به وی نسبت داده بودند.
در اولین روز سال جاری نیز، نیروهای امنیتی از برپا کردن سفره هفت‌سین مادر کوهیار گودرزی در مقابل زندان اوین جلوگیری کرده بودند.
گودرزی در آبان‌ماه با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد. او در رشته مهندسی هوافضا در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود.

چهارشنبه، 11 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Wednesday 31 March
دانشمند هسته ‌ای رژیم تهران در خدمت آمریکا
رادیو فرانسه: شبکه تلویزیونی "ای بی سی" در گزارشی اعلام کرد یک دانشمند هسته ای ایران، که از ماه ژوئن 2009، ناپدید شده بود، به ایالات متحده امریکا پناهنده شده و به سازمان اطلاعات امریکا –سیا- کمک می کند.شبکه تلویزیونی "ای بی سی" به نقل از منابع ناشناس نزدیک به این پرونده گزارش داد شهرام امیری، فیزیکدان اتمی، که در حدود سی سال سن دارد، در یک عملیات بلندمدت برنامه ریزی شده، از ایران خارج شده و در ایالات متحده امریکا اقامت گزیده است.شهرام امیری، فیزیکدان اتمی و استاد دانشگاه اوایل تابستان و در خلال سفری زیارتی به عربستان از ایران خارج شده و سپس خبر مفقود شدن وی از سوی رسانه های داخلی اعلام شده بود.منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به این خبر، ایالات متحده را به دست داشتن در ناپدید شدن این "محقق و استاد دانشگاه" در عربستان متهم کرده بود. وی همچنین از دولت عربستان را مسئول وضعیت شهرام امیری یاد کرده بود.همچنین مسئولان جمهوری اسلامی در واکنش به خبر" پناهنده شدن یکی از کارکنان تاسیسات غنی سازی در قم به عربستان سعودی" متذکر شده بود : شهرام امیری برای انجام سفر عمره به عربستان سفر کرده است و در این کشور ناپدید شده است. در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه نیز از پیگیری سرنوشت این استاد دانشگاه ایرانی توسط دولت ایران و خانواده امیری خبر داده بود.شهرام امیری، سه ماه پیش از افشای وجود دومین مرکز غنی سازی اورانیوم دیگر در نزدیکی شهر قم، ناپدید شده بود.شبکه تلویزیونی "ای بی سی"، همچنین، گزارش داد شهرام امیری پس از ورود به ایالات متحده امریکا به مدت طولانی به پرسشهای مطرح شده از سوی مقامات امریکائی پاسخ داده و هم اکنون و به سرویسهای اطلاعاتی امریکائی در خصوص اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای ایران کمک رسانی می نماید.

چهارشنبه، 11 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Wednesday 31 March
بحران اتمی؛ سفر دبير شورايعالی امنيت رژیم به چين
ایرنا: سعيد جليلي دبير شورايعالي امنيت و مقام ارشد مذاكرات هسته اي جمهوری اسلامی فردا ( پنجشنبه ) براي ديدار و گفت و گو با مقامات بلند پايه چين وارد پكن مي‌شود.
جلیلی در اين سفر در ديدار با مقامات بلندپايه چين با آنان درباره مساله هسته‌اي جمهوری اسلامی رايزني و تبادل نظر خواهد كرد.
سفر اين مقام ارشد هسته‌اي جمهوری اسلامی به چين در ادامه گفت وگوها و مشورت ها درخصوص آخرين وضعيت برنامه هسته‌اي تهران صورت مي‌گيرد.
سفر جلیلی به پکن در شرایطی صورت می گیرد که در روزهای اخیر گزارشهايی مبنی بر احتمال همکاری چین با کشورهای غربی در باره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی گزارش شده است.

چهارشنبه، 11 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Wednesday 31 March
اوباما به تحریم رژیم تهران ظرف چند هفته آینده امیدوارست
رادیو فرانسه: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه شنبه، در یک کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود، نیکلا سارکوزی، ابراز امیدواری کرد که جامعه بین المللی، طی هفته های پیش رو، تحریمهای جدید علیه برنامه هسته ای ایران را به تصویب برساند. نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که ایران نمی تواند به "مسابقه دیوانه وار" برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه دهد.باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه شنبه، در یک کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود، نیکلا سارکوزی، ابراز امیدواری کرد که جامعه بین المللی، طی هفته های پیش رو، تحریمهای جدید علیه برنامه هسته ای ایران را به تصویب برساند.باراک اوباما در ادامه اظهارات خود در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تاکید براین نکته، که ایالات متحده امریکا و فرانسه، در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی، "متحد" و "جدائی ناپذیر" هستند، ابراز امیدواری کرد که تحریمهای جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد، در فصل جاری، به تصویب برسد.رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه اظهارات خود متذکر شد که هنوزاتفاق آرا در میان شرکای بین المللی امریکا در خصوص فشار بر تهران از طریق اعمال مجازاتها حاصل نشده است، این درحالیست که چین بر حل مسئله از راه مذاکره تاکید دارد. نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز که به منظور دیدار با رئیس جمهوری ایالات متحده در واشنگتن به سر می برد، در این کنفرانس مطبوعاتی، تاکید کرد که ایران نمی تواند به "مسابقه دیوانه وار" برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه دهد. رئیس جمهوری فرانسه نیز در ادامه، به نوبه خود، ابراز امیدواری کرد که زمان برای اتخاذ تصمیمات برای تصویب مجازاتها درسازمان ملل فرارسیده است.باراک اوباما در ادامه با اشاره به جایگاه ایران در تولید نفت در جهان، اتخاذ چنین تصمیمی را بدلیل اهمیت منافع اقتصادی برای برخی از کشورها، بسیار مشکل ارزیابی کرد .رئیس جمهوری امریکا، با اشاره به عدم همکاری تهران در خصوص یافتن راه حلهای سیاسی، برای حل بحران اتمی این کشور، بار دیگر تاکید کرد که وجود یک ایران دارای سلاح هسته ای غیر قابل قبول است.

چهارشنبه، 11 فروردین ماه 1389 برابر با 2010 Wednesday 31 March
انتقاد نمایندگان کنگره از سیاست اوباما در قبال رژیم تهران
رادیو آلمان: ۶۹ نماینده کنگره آمریکا با انتشار نامه‌ای از سیاست باراک اوباما در قبال رژیم ایران انتقاد کردند. آنها خواستار اعتراض قاطعانه این کشور نسبت به نقض حقوق بشر در ایران و نیز دسترسی آزاد مردم ایران به شبکه اینترنت شدند
این نامه که روز ۱۷ مارس انتشار یافت، نخست توسط ترنت فرانکز تدوین و امضا شده بود و سپس به امضای ۶۸ نفر دیگر از نمایندگان کنگره‌ی آمریکا رسیده بود. امضاکنندگان نامه از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند در زمینه دسترسی آزاد مردم ایران به فنآوری اینترنتی به جنبش اعتراضی ایران یاری رساند. از سوی دیگر در این نامه لحن ضدآمریکایی برنامه‌های فارسی صدای آمریکا نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
نمایندگان کنگره در نامه خود خطاب به باراک اوباما می‌نویسند: «اظهارات قاطعانه شما در نخستین گزارشی که پیرامون وضعیت کشور ایراد کردید، مبنی بر این‌که هرگاه دولتمردان ایران به تعهدات خود پایبند نمانند، می‌بایست به دور از هرگونه تردیدی منتظر پیآمدها و عواقب بیشتری باشند، موجب دلگرمی ما گشت.»
این نامه می‌افزاید: «گرچه تداوم مجازات‌های اقتصادی و انزوای بین‌المللی ایران از اهمیت برخوردار است، ولی ما بر این باوریم که جنبش اعتراضی مردم ایران برای رژیم این کشور تهدیدی بزرگتر محسوب می‌شود و از این رو ما از شما می‌خواهیم از ناراضیان ایران که برای کسب آزادی و دموکراسی پیکار می‌کنند، حمایت و پشتیبانی کنید.»
از نظر این دسته از نمایندگان کنگره، «آمریکا باید در کنار هزاران ایرانی بایستد که علیه رژیم خود قیام کرده‌اند و آن حکومت را به چالش کشیده‌اند».
آنها می‌افزایند «ما ‌بایست خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی، توقف شکنجه، تجاوز جنسی و دیگر موارد آشکار نقض حقوق بشر در ایران باشیم».


شبکه تلویزیونی ای بی سی: کارشناس اتمی ایران به آمریکا پناهنده شده است

ای بی سی گفته شهرام امیری ربوده نشده بلکه برای همکاری با سیا به آمریکا رفته است
کارشناس اتمی ناپدید شده ایرانی به ایالات متحده پناهنده شده است.
شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا در یک گزارش اختصاصی خبر داده است که شهرام امیری، کارشناس هسته ای ایرانی که سال گذشته در جریان سفر زیارتی به عربستان سعودی ناپدید شده بود در آمریکا به سر می برد و در پیگیری فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - همکاری می کند.
در این گزارش آمده است که پناهندگی شهرام امیری به آمریکا حاصل اقدامات سازمان سیا برای ترغیب او به فرار از ایران و سکونت در ایالات متحده بوده است.
ای بی سی، که این خبر را به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا، که از آنها نامی برده نشده، گزارش کرده، از قول یک کارمند سیا می نویسد که پناهندگی آقای امیری "یک کودتای اطلاعاتی" در تلاش آمریکا برای مقابله با برنامه های اتمی ایران محسوب می شود.
ای بی سی با استناد به منابع خبری ایران، یاد آور می شود که شهرام امیری، که سی و چند سال سن دارد، در ماه ژوئن سال گذشته و سه روز پس از ورود به عربستان برای گزاردن مناسک حج ناپدید شد.
ماجرای ناپدید شدن آقای امیری از ماه اکتبر (مهرماه) سال گذشته و با اظهارات منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به رسانه های همگانی راه یافت اما سفر بدون بازگشت او به عربستان چند ماه پیش از انتشار این خبر صورت گرفته بود.
آقای متکی در گفتگو با رسانه های همگانی در ماه اکتبر گفت که "اسنادی از دخالت آمریکا در گم شدن شهرام امیری، از اتباع جمهوری اسلامی ایران در عربستان به دست آورده ایم."
وزیر امور خارجه ایران دولت عربستان سعودی را مسئول "گم شدن" آقای امیری دانست و گفت که وزارت امور خارجه ایران این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
در پی اظهارات آقای متکی، روزنامه جوان، از نشریه های طرفدار دولت در ایران، گفت که شهرام امیری از پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر، وابسته به سپاه پاسداران، برای حج به عربستان سفر کرده بود اما با مداخله سازمان سیا، در این کشور ناپدید شد.
همزمان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با استناد به برخی گزارش های تایید نشده در رسانه های خارجی حاکی از همکاری اطلاعاتی آقای امیری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، این گزارش ها را نشانه دست داشتن مقامات آمریکایی ربودن شهرام امیری عنوان کرد.
در این گزارش ها آمده بود که اطلاعات مربوط به ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در منطقه فردو، در نزدیکی شهر قم که مقامات غربی وجود آن را فاش کرده بودند، حاصل همکاری آقای امیری و منابع اطلاعاتی خارجی بوه است.

جمعه



قطعنامه نوروز در کنگره آمریکا تصویب شد

این نماینده ایالت کالیفرنیا برای تصویب قعطنامه نوروز تلاش زیادی کرد
مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای 'اهمیت فرهنگی و تاریخی' مهم ترین عید باستانی ایرانیان را به رسمیت شناخته و نوروز را به ایرانی ها و همه کسانی که آن را جشن می گیرند، تبریک گفته است.
مایکل هوندا، یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا در کنگره، تهیه کننده اصلی این قطعنامه است. بیشترین تعداد ایرانی ها در آمریکا در کالیفرنیا زندگی می کنند.
او دوشنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) در صحن مجلس نمایندگان گفت: "برای همه آمریکائیان ایرانی تبار و تمام مردمی که نوروز را جشن می گیرند سال جدید پر رونقی آرزو می کنم."
مجلس نمایندگان قطعنامه مذکور را عصر دوشنبه تصویب کرد. این قعطنامه با ۳۸۴ رای مثبت در برابر ۲ رای مخالف تصویب شد.
این قطعنامه از کوروش، پادشاه هخامنشی تمجید می کند و "منشور کوروش" که بعد از فتح بابل به دستور او تدوین شد را تحولی مهم در تاریخ حقوق بشر می داند.
قانونگذاران آمریکایی گفته اند: "۵۳۹ سال قبل از میلاد مسیح کورش کبیر یکی از اولین منشورهای حقوق بشر را بنیان گذاشت، منشوری که برده داری را لغو کرد و آزادی دینی را اجازه داد."
نماینده کالیفرنیا گفت: "این جشن باستانی از گزند قرن ها اختلافات دینی و رقابت های سیاسی مصون مانده است. مردم اقوام مختلف با اعتقادات دینی متفاوت نوروز را جشن می گیرند."
علاوه بر ایران، نوروز در چند کشور از جمله افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه نیز جشن گرفته می شود.
در قطعنامه نوروز آمده: "بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان از جمله در آمریکا، ایران و کشورهای آسیای میانه، جنوب آسیا، قفقاز و مناطق دریای سیاه و بالکان نوروز را جشن می گیرند."
جودی بیگرت، از نمایندگان ایالت ایلینوی نیز گفت مهم است که در آستانه نوروز از سهمی که ایرانیان در جامعه آمریکا داشته اند قدردانی شود.
او گفت: "ایرانی تبارها بافت اجتماعی و اقتصادی جامعه آمریکا را غنی کرده اند".
گروه های مدنی ایرانیان از جمله اتحادیه روابط عمومی ایرانیان آمریکایی، پایا، برای تصویب این قطعنامه که پیش نویس آن حدود یک سال پیش توسط مایکل هوندا به مجلس نمایندگان تسلیم شده بود، تلاش زیادی کردند.
در این قطعنامه تاکید شده: "بیش از یک میلیون آمریکایی ایرانی تبار از هر دینی از جمله بهایی، مسیحی، یهودی، مسلمان، زردشتی و کسانی که اعتقاد دینی ندارند، نوروز را جشن می گیرند."
مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز چهارم اسفند (۲۳ فوریه) با صدور قطعنامه ای نوروز را به عنوان یک مناسبت جهانی به رسمیت شناخت.


آدينه، 28 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Friday 19 March
یاد زندانیان سیاسی و فرزندان گروگان گرفته شده را گرامی بداریم
جعفر پویه
رژیم جمهوری از ترس جنبش اجتماعی مردم هر جا که دستش رسیده و هر گاه که ممکن شده عده ای را دستگیر و روانه بازداشتگاه ها کرده است. همچنین برای به وجود آوردن جو رعب و وحشت، سردمداران نهادهای سرکوبگر در آستانه روزهای خاص تهدید می کنند و هشدار می دهند که هر کس را دستگیر کنند چنین و چنان خواهند کرد. این بی قانونی و خودسریها، این شلتاق کردن سرکوبگران و اوباشان رژیم و دستگیریهای بی حساب و کتاب بهترین گواه استبداد حاکم بر میهن ماست. دار و دسته علی خامنه ای، ولی فقیه درمانده رژیم راه دیگری جز زندان و شکنجه و اعدام برای پاسخ به خواسته های برحق مردم ندارد. آنان هر کسی که به دستورهایشان گردن نگذارد را با بهانه های واهی دستگیر کرده و روانه بازداشتگاه های با نام و بی نام می کنند.
اکنون در آستانه سال نو و شب عید، خانواده های بسیاری نه تنها عزیزان دستگیر شده شان را در کنار خود ندارند بلکه، بسیاری نیز در بی خبری مطلق نسبت به سرنوشت آنها بسر می برند. رژیم ولایت فقیه از یک سو افراد دستگیر شده را در سیاهچالهای خود و در بندهای امنیتی به مدتهای طولانی در انفرادی حبس می کند، آنان را به شیوه های متفاوت تحت شکنجه و بد رفتاری قرار می دهد و از سوی دیگر خانواده های آنان را در نگرانی از سرنوشت نا معلوم عزیزانشان بین نهادهای سرکوبگر خود سرگردان می کند و هیچگونه خبری از فرد بازداشتی به آنان نمی دهد. اینگونه رژیم همزمان با فرد بازداشتی، شکنجه و فشار روحی را به خانواده های آنان نیز گسترش می دهد و به زبان ساده کشوری را تبدیل به زندان و شکنجه گاه کرده است.
اکنون روزهای متمادی است که خانواده های بازداشت شدگان در مقابل نهادهای سرکوبگری رژیم، به ویژه زندان اوین و گوهردشت تجمع می کنند. بعضی از آنان خواهان خبری از عزیز بازداشت شده خود هستند. بسیاری خواهان تعیین تکلیف و عده ای نیز خواهان آزادی زندانیان و کسانی که توسط رژیم گروگان گرفته شده هستند. رژیم جمهوری اسلامی همچون رویه خود در سطح بین المللی که دست به گروگانگیری می زند و با باج خواهی امورات خود را می گذراند، اکنون مدتهاست که فرزندان مردم ایران را گروگان گرفته و سعی می کند از این طریق خانواده های آنان را وادار به اطاعت یا سکوت در مقابل رژیم ولی فقیه کند. مردم با این گونه عملکرد رژیم نه تنها مرعوب نشده بلکه، هر روز تعداد معترضان و تجمع کنندگان در برابر نهادهای سرکوبگری و زندانهای رژیم بیشتر می شود.
باید به حمایت از خانواده های زندانیان معترض رفت. باید صدای اعتراض آنان را به گوش همه جهانیان رسانید. باید با تجمع در مقابل زندانها و نهادهای سرکوبگری رژیم، آرامش را از سرکوبگران سلب کرد و وادارشان ساخت تا فرزندان گروگان گرفته شده مردم را آزاد کنند. در روزهای عید که بسیاری از سرکوبگران به خیال خود به مرخصی رفته اند و فرزندان مردم را در سیاهچالها رها کرده اند، با برگزاری تجمعهای اعتراضی در مقابل زندانها و برگزاری مراسم سنتی عید در آنجا شادی را به دیوارهای زندان نزدیک کنیم و هر ماه با خانواده ها یاد عزیزان دربند را گرامی داشته، همچون خاری در چشم ولی فقیه و گماشتگان او عمل کنیم.

آدينه، 28 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Friday 19 March
امام جمعه رژیم در تهران: سال 88 سالی تلخ بود
آخوند احمد خاتمی امام جمعه رژیم در تهران امروز گفت، سال 88 سالی تلخ بود. حوادث بعد از انتخابات تلخ و پیچیده بود. جهان استکبار خیلی امید داشت که مردم را با خود همراه کند، اما مردم با حماسه 9 دی و 22 بهمن، به آنان تودهنی زدند و گفتند: ما دست بردار نظام و ولایت نیستیم.
وی گفت، بی دلیل نیست که رئیس جمهور منفور آمریکا بعد از 22 بهمن، دوباره جمهوری اسلامی را تهدید کرد و وزیر امورخارجه انگلیس نیز مایوسانه و از سر استیصال به چین رفت تا آن کشور را برای فشار به نظام همراه کند. وزیر امورخارجه بدبخت یکی از کشورهای شیخ نشین منطقه هم با کمال وقاحت می گوید هرگونه تحریمی که علیه جمهوری اسلامی قرار داده شود از آن استقبال می کنیم که نشان از استیصال و درماندگی آنهاست.

پنجشنبه


US 'concerned' at Bahai Persecution in Iran


Agence France Presse (AFP) / The United States is "increasingly concerned" over the persecution of the Bahai and other religious minorities in Iran, a State Department spokesman said Friday. "The United States is increasingly concerned about the Iran's ongoing persecution of Bahais and other religious minority communities," spokesman Philip Crowley said in a statement. He added that Washington was also concerned about the ongoing espionage trial in Iran of seven Bahai leaders, who have been denied access to their lawyers. The trial, Crowley added, fails to meet its "obligations under the International Covenant on Civil and Political Rights." Crowley reminded Tehran that last month it pledged to abide by international law during a review of human rights records of UN member states by the UN Human Rights Council."Therefore," he added, "we are deeply disappointed that the Iranian government rejected a UPR recommendation to end discrimination against its Bahai religious minority. "We join the international community in urging Iran to uphold its obligations to protect the human rights and fundamental freedoms of all its people," Crowley added.Followers of the Bahai faith, founded in Iran in 1863, are regarded in the Islamic republic as infidels and suffered persecution both before and after the 1979 Islamic revolution. The Bahais have a sprawling temple in Haifa, in northern Israel, which is the Islamic republic's arch-foe.

Uncertainty for Detained Journalists as Nowruz Approaches


Persian2English.com & CHRR / Despite that the families of many detained journalists have secured the bail to release their loved ones for the Persian New Year, there is still no information on the date of their release. There is no news on the release of Akbar Montejabi, Vahid Pourostad, Ehsan Mehrabi, and Somayeh Momeni, seven days after securing bail for the release. According to opposition news agency Kaleme, after providing a bail deposit for the possible release of Mehrabi, Montejabi, Pourostad, and Momeni, the condition of these journalists has intensified, and again they are under interrogation. They have also returned to solitary confinement. Despite the families following up and meeting with prosecutors and the head of Evin prison, there is no word on when the prisoners will be released, even after bail has been secured. The families of the prisoners are under severe mental stress, yet they are hopeful that their loved ones will be released before Nowruz; Persian New Year which takes place this year on March 20th.80 days have passed since human rights activist Shiva Nazar Ahari was arrested, and her family is still awaiting her release. Shiva Nazar Ahari was previously arrested by security forces at her workplace on June 14, 2009, and she spent 100 days in prison. The CHRR member spent 190 days of the Persian year of 1388 (2009-2010) in jail, 100 days of which was in Evin prison’s solitary confinement cells. CHRR is an independent body that aims to raise awareness and defend the victims of human rights abuses. During its four years of activity, CHRR has published numerous reports, statements, declarations, and articles on human rights violations. The organization has no political affiliations among domestic and foreign activists. Despite this, nine CHRR members have been arrested by security forces in the past year. Additionally, the other members of the committee have not been safe from pressures by security forces.

پنجشنبه، 27 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Thursday 18 March
نوروز، عیدِ مردم ؛ جشن مقاومت
نوروز در عین حال، جشن مقاومت است. هر زمان كه خاك این سرزمین از چپاول‌ها به خون رنگین بوده، مردمِ مصیبت‌زده، آن را با شكوه‌تر جشن گرفته‌اند. انگار بغض‌ها نیز در نوروز به خنده می‌شكفد .***
نوروز، عیدِ مردم
شهرزادنیوز: نوروز نوزایی طبیعت است: تركیدنِ پوسته‌ی سردِ زمستان، جوانه زدنِ طبیعت، رویشِ گیاهان. نوروز بدرودی‌ست با برودت و كهنگی و درودی ست به تازگیها: بشارت آینده. نوروز روزِ نخستِ فروردین است: آغاز بهار .
نوروز در عین حال تحرك زمین است و محرك آنچه و آن‌كس كه با زمین و طبیعت مربوط می‌شود. عظمت این جشن، حكایت از رابطهٌ تنگاتنگ و وابستگی انسان به طبیعت و تأثیرِ اقتصادی آن در زندگی مردم دارد. جشن‌های نوروزی واكنشی‌ست ساده در برابر دگرگونی طبیعت. عمقِ این واكنش به آن حد وسیع است و ریشه در تاریخ دارد كه مبدأش هنوز نامعلوم است. هر قدرت و حاكمیتی از آن به نفع خویش تفسیر و استفاده كرده است. زمانی مُغان اوراد خویش به آن آراستند و زمانی سرودی شد مقدس، جاری بر زبانِ موبدان در آتشكده‌ها. زمانی سروش اهورامزدا به گوشش زمزمه كردند و زمانی دیگر آیات قرآنی.
شاهان كه به قدرت رسیدند، پیدایی آن را با بر تخت نشستن اولین پادشاه ایران مصادف دانستند.(1) خلفا كه بر ایران تسلط یافتند، ابتدا كمر همّت به محوش بستند، برگزاری آن را خلاف شرع دانسته و حتا خرید و فروش اسباب‌بازی برای كودكان، آراستن بازار و خانه را در این روز منع نمودند.(2) و آنگاه كه نتوانستند نیات خویش اعمال كنند، به نامِ "هدیهٌ نوروزی"، در این روز پرداختِ مالیات را بر ایرانیان تحمیل كردند. و چون دیدند كه ایرانیان در خفا این روز را جشن می‌گیرند، لباس مذهب بر تنش كردند و ده‌ها حدیث و روایت از پیغمبر نقل كردند كه: "ای كاش هر روزمان نوروز بود."(3) و گفتند كه خلقتِ آدم در نوروز انجام گرفته و جبرئیل در نوروز به پیامبر وحی نازل نمود.(4) قدرت كه به شیعیان رسید، گفتند: این همان روزی است كه پیامبر علی را بر دوش گرفت تا بت‌های قریش را خرد كند، همان روزی است كه پیامبر علی را به جانشینی خویش انتخاب نمود. همان روزی‌ست كه توفان نوح آرام گرفت، همان روز‌ی‌ست كه قائم بر دجّال پیروز می‌شود و خلاصه این كه: نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.(5)
با انقلاب بهمن 57، جمهوری اسلامی، در ابتدای اقتدارش حتا مخالف عید و تعطیل رسمی آن بود و می‌خواست 15 خرداد و 22 بهمن را جایگزین آن كند.(6) خمینی در اولین پیام نوروزی خویش، در سال 58، حتا سال نو را به مردم تبریك نگفت و نامی از نوروز بر زبان نیاورد. تنها عظمت توده‌ای این جشن بود كه موجودیت آن را بر رژیم تحمیل نمود. و رژیم نیز لباس مذهب بر تن آن نمود تا به نحوی دیگر آن را با مذهب تطبیق دهد.(7) از برگزاری چهارشنبه‌سوری، سیزده‌بدر و دیگر مراسم نوروزی هنوز ممانعت به عمل می‌آید، ولی نه آتش بازی چهارشنبه‌سوری تعطیل شد و نه ترقه‌بازی بچه‌ها و نه بیرون رفتن از شهر در سیزده‌بدر.
نوروز از جمله عیدهایی بوده و هست كه همیشه در حال تغییر و تحّول است. هر سال و با هر رژیم و با هر جوّ حاكم، چیزهایی از آن حذف و یا بر آن اضافه می‌شوند. هیچ عیدی چون پارسال نبود. و هیچ عیدی چون امسال نخواهد بود. اگر زمانی "صد سال به این سال‌ها" می‌گفتند، حالا "صد سال به از این سال‌ها" جایگزین آن شده است.
وفور یا نقصان جشن را در هر ملتی می‌توان محكی برای میزان خوشبختی آن دانست. شادی و سرور را ارتباطی مستقیم با خوشبختی و یا به طور كلی زندگی اجتماعی- اقتصادی مردم است. آنگاه كه مردم آسایش دارند، جشن‌ها نیز رواج می‌یابند. هرگاه غم بر دل‌ها چنبر زند، جشن‌ها نیز از زندگی حذف می‌شوند. واقعیت این است كه مردم ما سده‌هاست كه با جشن بیگانه‌اند. سال‌های سال است كه خنده از لب‌ها پریده. از میان صدها جشن تنها نوروز است كه هنوز خنده بر لب‌ها می‌نشاند. و همین كافی‌ست تا پاسش داریم.
در تاریخ هر ملتی، آن جشنی ماندگار است كه با زندگی پیوندی عمیق داشته است. هیچ جشنِ مقطعی و یا ساخته خودكامگان، پس از مرگشان دوام نیاورده است.
نوروز در عین حال، جشن مقاومت است. هر زمان كه خاك این سرزمین از چپاول‌ها به خون رنگین بوده، مردمِ مصیبت‌زده، آن را با شكوه‌تر جشن گرفته‌اند. انگار بغض‌ها نیز در نوروز به خنده می‌شكفد .
در طول تاریخِ ما، نوروز تنها جشنی است كه در هر زمان، چه آنگاه كه خودكامگان زبان می‌بریدند و از سرها منار می‌ساختند و چه آنگاه كه نوری از امید در دل‌ها می‌درخشید، همیشه مایهٌ امید و شادی بوده است .
نوروز نشانِ پایداری ملت ماست، نشان روزهای تلخ و تار و غارت و تاراجِ اقوامِ بیگانه به این سرزمین. و مقاومت مردم در پناه آن‌.
خیام گوید: "هر كه نوروز جشن كند و به خرمی پیوندد، تا نوروز دیگر عمر در شادی و خرمی گذارد".(8)
حدیثِ آتش و آتش‌افروزی در آخرین چهارشنبه هر سال، ریشهٌ این جشن را تا اولین پله‌های تاریخ این مرز و بوم می‌برد. پاكی آتش به مثابه عنصری پاك‌كننده، نابود‌كننده دیو و اهریمن از محیط خانه و زیست، و پریدن از آن، با شعار "زردی من از تو، سرخی تو از من". سپردن درد و غم و چهره و تن به آتش و پذیرای سلامت و گرمی و شعله و شادی آتش، سیاوش‌وار از آتش گذشتن و آغازی دیگر برای ادامه حیات. افروختن آتش در شب عید (مشعل، فانوس، روشن نگه‌داشتن چراغِ خانه) تا صبح روز بعد هنوز هم پا برجاست. وجود شمع و یا چراغ بر سفره هفت‌سین ادامه آن است كه تا سیزدهٌ نوروز ماندنی‌ست. تطهیر تن و جان با آتش در این ایام خاتمه نمی‌یابد، شستن تن با آب و زدایش آلودگی‌ها و سپس لباسِ نو پوشیدن نیز در نوروز سنت است.
هفت‌سین نیز ریشه در طبیعت دارد. نوروز فراز و نشیب و تغیرات زیادی را شاهد بوده است، ولی هرچه باشد، وجود عناصری چون آب، سبزی، آیینه، چراغ، انار و سیب و ...در رابطه انسان با طبیعت قابل توجیه است. از آن گذشته، گذراندنِ سیزدهٌ نوروز در دل طبیعت، باز نشانی‌ست دیگر از سپاسگزاری انسان از طبیعت.
مراسم نوروزی در كل بازتاب ذوقِ ایرانیان در هزاره‌هاست. یادگاری‌ست از خواست‌ها، آرزوها و امیال مردم .
نوروز جشن شادی زمین است، لبخند آفتاب و رقص آسمان. نوروز از آفتاب گرما می‌گیرد و از بهار شور و هیجان. احساس زیبایی را طبیعت به انسان ارزانی می‌دارد: شكوفه، جوانه، گل، بوی بهارانهٌ خاك، طبیعتِ باران‌شسته و پاك. حیاتِ دوباره . نوروز را پاس بداریم كه امروز یك نیازِ حیاتی‌ست، یك جشن همگانی‌ست.
می‌گویند نوروز روز آفرینش انسان است. بگذار اولین روز بهار، روز اول آفرینش باشد، بگذار همه هستی ما در این روز بشكفد. و این، همین، مبارك باد.
پانویس‌ها:
1 - برای اطلاع بیشتر در این مورد به شاهنامه فردوسی، نوروزنامه خیام و... رجوع شود.
2 - برای اطلاع بیشتر به كتاب كیمیای سعادت نوشته امام محمد غزالی رجوع شود.
3 - به نقل از آثارالباقیه، ابو ریحان بیرونی، ترجمه اكبر داناسرشت.
4 - مجلسی، سماء والعام، به نقل از جعفر صادق.
5 - مجلسی، بحارالانوار، جلد چهارم، به نقل از جعفر صادق.
6 - به نقل از مهدی بازرگان، مقاله نوروز 58 تهران، آدینه شماره 55-56، نوروز 70.
7 - مانورهای گوناگون رژیم در طی 19 سال از عمر آن، در برابر نوروز، حكایت از عقب‌نشینی گام به گام حاكمیت در مقابل و مقابله با نوروز است.
8 - به نوروز‌نامه رجوع شود.

پنجشنبه، 27 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Thursday 18 March
اوباما خواستار "مجازاتهای تهاجمی" علیه حکومت تهران شد
رادیو فرانسه: رئیس جمهوری آمریکا خواستار "مجازات های تهاجمی" علیه جمهوری اسلامی ایران شد تا هم از دسترسی این دولت به سلاح اتمی جلوگیری کند و هم مانع مسابقۀ تسلیحات اتمی در منطقه شود. باراک اوباما تأکید کرد که موافقت جامعۀ بین المللی را برای منزوی کردن حکومت تهران به دست آورده است.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواستار "مجازات های تهاجمی" علیه جمهوری اسلامی ایران شد تا هم از دسترسی این کشور به سلاح اتمی جلوگیری کند و هم مانع مسابقۀ تسلیحات اتمی در منطقه شود. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود که "موافقت جامعۀ بین المللی را برای منزوی کردن" رژیم اسلامی تهران به دست آورده است. او که این سخنان را در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی "فاکس نیوز" ایراد می کرد، در جای دیگری از اظهاراتش افزود : "همانطور که می بینیم، دغدغۀ بیشتر حکومت اسلامی ایران جلوگیری از دستیابی مردم این کشور به حقوق انسانی و دموکراتیک خود است تا حل مسألۀ اتمی خود از راه دیپلماتیک."رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه متذکر شد که اولویت حکومت وی بازداشتن دولت ایران از توسعۀ فن شناسی اتمی نظامی است.او تأکید کرد : "اگر چه این مسأله ایست دشوار، اما مسأله ایست که باید آن را حل کنیم. زیرا، اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، به طور بالقوه شاهد مسابقۀ تسلیحات اتمی در خاورمیانه خواهیم بود که شدیداً برای منافع آمریکا در زمینۀ امنیت ملی زیان آورد است."
همزمان با سخنان رئیس جمهوری آمریکا، مدیر سیاسی وزارت امور خارجۀ این کشور، ویلیام برنز، بر اضطراری بودن مواجهه با برنامۀ اتمی ایران از نظر واشنگتن تأکید کرد و گفت که رویکرد روسیه در قبال پروندۀ اتمی ایران رضایت بخش است. ویلیام برنز که این سخنان را در مصاحبه با روزنامه نگاران و به هنگام همراهی کردن وزیر خارجۀ آمریکا، هیلاری کلینتون، به روسیه ایراد می کرد، همچنین گفت که "وقت آن رسیده که پی آمدهای رفتار تهران نشان داده شود." یک مقام دیگر دولت آمریکا که نخواسته نامش شود گفته است که "زمینۀ تفاهم میان آمریکا و روسیه بر سر ایران رو به گسترش است و دو کشور به طور مؤثر با یکدیگر همکاری می کنند." همین منبع افزوده است : اگر چه جستجوی مجازات های جدید بین المللی علیه تهران روندی پیچیده است، اما دو کشور آمریکا و روسیه در وضع و اعمال آنها منافعی مشترک دارند.

پنجشنبه، 27 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Thursday 18 March
روز ستایش شهیدان و تجدید عهد با آنان
جعفر پویه
جشن چهارشنبه سوری با وجود همه بگیر و ببندهای دستگاه سرکوبگری رژیم با توسل به فتوای ولی فقیه درمانده آن، توسط مردم با شکوه برگزار شد. صدای ترکیدن ترقه های شادی غوغاگران و ستایشگران نور و روشنایی، ترس و وحشت شب پرستان و دیو و دد عمله استبداد را صد چندان کرد. آنانی که شادی مردم را بر نمی تابند و بیش از سی سال است جشنهای ملی ما را با هزار و یک دلیل نحس و بی بتگی خود نهی می کنند، در مقابل شوق مردم برای برپایی جشنهای ملی‌شان، سکه یک پول شده اند.
بوی بهار می آید و همراه با ترنم زمین در آغاز فصل به شکوفه نشستن، مردم خود را برای عبور از زمستان آماده کرده اند. مرگ سرما و یخبندان، فصلی که سیاهی زغالش بر چهره بسیاری از هم اکنون پیداست را به فال نیک می گیرند و در مقدم بهار با ساز و سرود، جنبش اجتماعی خود را از تند پیچ دیگری عبور می دهند. اما چاره جویی استبداد برای درافتادن با این عبور ناگزیر، نه تنها راه به جایی نمی برد بلکه، ستایشگران نور و سرزندگی را همراه با وزش نسیم بهاری پر اراده تر می کند.
امروز، پنج شنبه تلاشگران جنبش اجتماعی و برپادارندگان جشن و سرور آتش در شب چهار شنبه سوری، یاران خود را فرا می خوانند تا در آخرین پنج شنبه سال بر مزار شهیدان گردهم آیند. تلاشگران جنبش اجتماعی برای ستایش از آنانی که جان خود را فدای نور و روشنایی آزادی کردند، گرد می آیند تا با صدایی بلند بگویند که از یاد نمی برند که در این راه کسانی بودند که امروز جایشان در صف اول جنبش خالی است. آنان شادی و سرزندگی بهار نو رسیده را با کشتگان خود قسمت می کنند تا دلهای به عزا نشسته را نوید دهند که در بهار آزادی مردم، شایستگی فرزندان دلیرشان هرگز فراموش نخواهد شد.
آنان گرد می آیند تا مادران و پدرانی که در کنار سفره هفت سین امسال شان سین سهراب خالی است را تسلا دهند و بگویند هزاران سهراب دیگر فرزندان آنان هستند. نداهای سرود خوان بر گور ندای به خون خفته مردم جمع می شوند تا به آنها که جنبش به نامشان سربلند است ادای احترام کنند. هزاران جوان دلیر در پیش پای مادران و پدران داغدار به احترام بر می خیزند و در مقدم بهار در کنار گور فرزندان مردم گواهی می دهند که استبدادیان را عمری نخواهد بود.
این جنبش با نام و یاد فرزندان دلیر خود سربلند است. چه آنانی که از دهه 60 تا کنون در بهشت زهرا غنوده اند و چه آنهایی که در خاوران و دیگر گورهای بی نام و نشان در جای جای میهن مخفیانه دفن شدند. امروز، پنج شنبه روز ستایش از فرزندان دلیر مردم ایران است که در راه آزادی و سربلندی مام میهن جان عزیز خود را هدیه کردند تا جنبش مردم استوار و سربلند تند پیچ های سخت را به سلامت عبور کند.
به خاوران می رویم، به بهشت زهرا و در گورستانهایی که عزیزان مان در آن غنوده اند گرد می آییم، در برابر جانهای عزیزی که از دهه 60 تا کنون در مبارزه و ایستادگی در برابر دیو ستمگر استبداد مذهبی قد علم کردند و بر خاک افتادند سر تعظیم فرود می آوریم. همراه با دیگر فرزندان رشید مردم در گورستانهای میهن بر مزار فرزندان و عزیزان دلیر خود گرد می آییم و با شهیدان پیمان می بندیم که تا نابودی دیو استبداد و تا روفتن سین ستم ولایت فقیه از سفره میهن از پای نخواهیم نشست.

پنجشنبه، 27 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Thursday 18 March
تو رو خدا سیزده بدر رو هم غیر شرعی اعلام کن
کاربران FriendFeed
آقای خامنه ای تو رو خدا سیزده به در رو هم غیر شرعی اعلام کن، مثل چهارشنبه سوری بهمون بچسبه!
با توجه به واکنش مردم به حکم غیر شرعی بودن چهارشنبه سوری، از رهبر نظام تقاضا میشود یک حکم در خصوص غیر شرعی بودن سیزده به در هم صادر کنند و به این ترتیب نقش سازنده خود را در تحکیم جنبش سبز ایفا نمایند. تو رو خدا سیزده به در رو هم غیر شرعی اعلام کن، مثل چهارشنبه سوری بهمون بچسبه


وزارت خارجه بریتانیا: وضع حقوق بشر در ایران وخیم است

گزارش وزارت خارجه بریتانیا از تشدید نقض حقوق بشر در ایران خبر داده است
وزارت امور خارجه بریتانیا گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در تعدادی از کشورهای جهان را همراه با ابراز نگرانی شدید از شرایط جمهوری اسلامی ایران انتشار داده است.
وزارت امور خارجه بریتانیا در گزارش خود نوشته است که اگرچه شرایط حقوق بشر در ایران در خلال سال های گذشته، به خصوص از سال 2005 و تصمیم دولت به خودداری از صدور مجوز ورود به گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، باعث نگرانی جامعه بین المللی شده بود، اما این شرایط در سال 2009 به دلیل واکنش بیرحمانه حکومت در برابر اعتراضات گسترده نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن وخامت بیشتری یافت.
وزارت امور خارجه بریتانیا در این گزارش با شرح جنبه هایی از آنچه که تخلفات دولت جمهوری اسلامی ایران از تعهدات خود در چارچوب قوانین و امضای معاهدات و اسناد بین المللی حقوق بشر خوانده، به خصوص محدودیت بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را مطرح کرده است.
در این گزارش آمده است که اگرچه مردم ایران به مبارزه برای برخورداری از حقوق اولیه خود ادامه دادند، اما بسیاری از فعالان حقوق بشر با ارعاب و زندان مواجه شدند و جامعه بین المللی به حمایت از این فعالان و تلاش برای دفاع از حقوق بشر، در هر جایی که این حقوق در معرض تعدی و تجاوز قرار گیرد، ملزم و موظف است.
گزارش وزارت امور خارجه سپس به شرح وقایع سال 2009 در ایران می پردازد و می نویسد که با اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در روز 13 ژوئن آنهم با کسب اکثریت قابل توجه آرا، بسیاری از ایرانیان از جمله سه نامزد انتخاباتی اتهاماتی را در مورد تقلب گسترده در این انتخابات مطرح کردند و در پی آن، تظاهرات عظیمی در حمایت از میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای مخالف دولت، برگزار شد که برخورد خشونت آمیز و نا متناسب ماموران امنیتی و شبه نظامیان تحت امر حکومت، موسوم به بسیجیان، را به دنبال آورد.
برخلاف هیجان و آزادی نسبی در طول مبارزات انتخاباتی، توسل ماموران امنیتی به خشونت در مقابله با تظاهرات و اعتراضات آرام، این کشور را به صحنه سرکوب شدید و نقض مستمر و فاحش حقوق بشر مبدل کرد.
در روز 19 ژوئن، رهبر جمهوری اسلامی خواستار پایان تظاهرات علیه نتیجه انتخابات شد اما به جای توصیه به نیروهای امنیتی برای خودداری از خشونت و مراعات قانون، هشدار داد که اگر مردم همچنان به تظاهرات خیابانی دست بزنند، خود مسئول تبعات آن هستند که ظاهرا به معنی چراغ سبز به نیروهای امنیتی رژیم برای توسل به خشونت شدید بود.

دوشنبه


دعوت زهرا رهنورد از ايرانيان برای شركت در جشن چهارشنبه سوری
(خواهشمندم با انتشار اين خبر به حضور كسانيكه منتظر دعوت سران جنبش هستند كمك كنيد تا چهارشنبه سوری مليوني تر بشود.ابی-تهران)
دعوت زهرا رهنورد از ايرانيان برای شركت در جشن چهارشنبه سوری:
كلمه-زهرا رهنورد:چهارشنبه سوری یکی از روزهای ملی و باستانی ایرانی است. روز شادی هاست روزی که زردی چهره ها می سوزد و دود می شود و سرخی و شادی و حیات و آفرینش بهاری گونه ها را گل رنگ می کند. به پاس نوروز و عمو نوروز مهربان و هدیه های آزادیش در این روز قطعا جنبش سبز شاد و سر فراز خواهد بود . اما جنبش سبز جنبش مهربانی و مقاومت و آرامش است . یاد نداها ،سهراب ها ، سید علی ها ، اشکانها و روح الامینی ها و… را گرامی خواهیم داشت و هیچ گونه تندی و خشونتی نخواهیم ورزید . همه مردم را دوست خواهیم داشت ،چه سبز باشند و چه رنگ دیگر .به نظامی ها هم می گوییم شما را هم دوست داریم ، برادر مردم باشید و به آنها گل تقدیم کنید نه باتوم و گلوله . بنابراین اگر خشونتی باشد بدانید از سوی خود حاکمیت است

Identify and Prosecute My Son’s Murderers


Rooz Online English / The first day of the trial over the Kahrizak detention facility lawsuit was held yesterday behind closed doors while the real perpetrators of the crimes at the facility continue to hold their posts in the government, military and the judiciary. Meanwhile family members of Ramin Pourandarjani, a resident doctor at the detention facility who had examined some of the murdered detainees there and was himself murdered mysteriously, told Rooz that they demand their son’s murderer to be identified and prosecuted. The public relations office of the judiciary’s military tribunal announced yesterday that the trial of individuals accused of crimes related to the Kahrizak detention facility was being held behind closed doors, without revealing further details or the names of the defendants. In its statement, the public relations office announced, “The indictments for all defendants in the case, numbered at 12, were read and their charges and accusations were explained to them by the judge. Based on the military tribunal’s announcement, Saeed Mortazavi, who was identified by the Majlis special investigative committee as the main accused pepetrator in the Kahrizak case is not among the defendants. Police commanders Radan and Ahmadi-Moghaddam are the other officials who the public views to be the real perpetrators of the crimes committed at the facility.Some of the individuals who have been released from the horrific detention site have testified that Radan was present at the detention facility during several torture sessions and played a direct role in the horrific crimes at the facility. The two commanders continue to occupy their posts in the Islamic Republic and are not among the defendants in the case. Meanwhile, the Kahrizak case does not include the complaint from the family of Ramin Pourandarjani, a doctor who died mysteriously while serving at Kahrizak. Officials had first announced the cause of death to be a heart attack and then a suicide. The coroner’s office finally announced that the young doctor had been poisoned to death. Ramin Pourandarjani’s father, Reza Gholi Pourandarjani, told Rooz that the latest response he received was the coroner’s report, which the Pourandarjani family view as unclear. He explained, “We filed a complaint and demand that the murderer be identified and prosecuted, and we will follow up on our complaint.” Ramin Pourandarjani’s father clarified, “The coroner’s office has said that Ramin was poisoned to death, but the coroner’s report is very ambiguous and we cannot accept this theory. They must explain how he was poisoned and who poisoned him?”

IR IRAN’S SECRET NUCLEAR BASE


Express.co.uk / IRAN’S lurch towards becoming a nuclear power took another stride last night after reports of a new missile-launching facility. Satellite images of the complex reinforced concerns that the Islamic Republic is being aided by North Korea. Iran unveiled the Simorgh (Phoenix) space launch vehicle (SLV) on February 3 but has not publicly revealed the location of the rocket’s launch complex. According to Jane’s, the London-based intelligence group, new satellite images show a launch pad 6.5 miles north-east of the existing Semnan site. It could ultimately launch Tehran’s next-generation Simorgh rocket, said experts. Worryingly, the nature of construction suggests that Iran has been collaborating with Pyongyang. Last month President Mahmoud Ahmadinejad proclaimed that Iran was officially a “nuclear state” after allegedly producing its first batch of uranium enriched to a higher level. The claims, made before hundreds of thousands of cheering Iranians on the 31st anniversary of the 1979 Islamic Revolution, came a day after the US imposed tougher sanctions. Mr Ahmadinejad repeated that Iran was pursuing nuclear energy and had no intention of producing nuclear weapons. However, satellite images taken on that day revealed Simorgh and Safir-2 rockets displayed in Tehran’s Azadi Square. The new site includes a gantry tower which is 43 feet wide, approximately 60 feet tall “and has a cliff-side flame bucket nearly as high as the tower itself”. A Jane’s report said: “It appears midway towards completion,” adding that the launch pad could easily accommodate the 88-foot Simorgh if the gantry were to be extended by 33 feet.It went on: “The development of the Semnan facility and the Simorgh SLV both demonstrate the likelihood of collaboration with North Korea in Iran’s missile programme. “The platforms seen on the new gantry tower resemble those seen on the gantry tower at North Korea’s new launch pad at Tongchang. A drainage pit 570 feet directly in front of the pad also mirrors one at Pyongyang’s new west-coast launch site. “Similarly, the first stage of the Simorgh strongly resembles the North Korean Unha-2, with four clustered engines and nearly the same dimensions.” The respected information group concluded: “Given these investments in its missile infrastructure, and despite the United States attempting to garner support for further sanctions against Iran for its nuclear programme, Tehran appears determined to continue developing its missile and rocket capabilities in the foreseeable future.” Last night Shadow Defence Secretary Dr Liam Fox warned: “Iran is our single biggest emerging threat.” He added: “If Iran becomes a nuclear weapon state, Turkey, Saudi Arabia and Egypt will be next. “After all that we did to try to stop nuclear proliferation at the end of the Cold War, failing with Iran will lead to a nuclear arms race in the world’s most unstable region.”

دوشنبه، 24 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Monday 15 March
چهارشنبه سوری؛ جمع آورى كيوسكهاى انتظامی در تهران
در آستانه چهارشنبه سوری آتشین نيروى انتظامى تمامى كيوسكهاى خود را در تهران جمع ‌آورى كرده است بطورى كه هيچ كيوسكى در سطح شهر تهران ديده نمى شود. نيروى انتظامى اين كيوسكها را در ميادين و محله هاى مختلف تهران براى طرح موسوم به "انضباط اجتماعى" داير كرده بود كه از شب يكشنبه از ترس آتش زدن آنها بدست مردم در شب چهارشنبه سوری اقدام به جمع ‌آورى آنها كرده است.

دوشنبه، 24 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Monday 15 March
هیزم آتش چهارشنبه سوری مان را با سخنانت فراهم ساختی
وبلاگ دولت ملی
خامنه ای هیزم آتش چهارشنبه سوری مان را با سخنان سخیف خود فراهم ساختیگویند سخیفان برخی اوقات سخنانی بر زبان رانند که عاقلان در عجب آن سخنان مانند.حال حکایت این خامنه ای و مردم نیز این چنین گشته .در حالی که در آستانه چهارشنبه سوری سبز بسر می بریم سخنانی از این دست که چهارشنبه سوری مبنای عقلی و دینی ندارد از سوی وی نشان از دستپاچگی و عدم درایت وی در برخورد با تحولات است .بر کسی پوشیده نیست که ترس محرز از چهارشنبه سوری که بسیاری را نگران کرده موجب بیان چنین مطالبی گشته چرا که این سخنان به این شکل چرا در سالیان پیش بیان نمی شده است . به گونه ای که بر همگان روشن است بیان این مطالب می تواند آتش اعتراض را شعله ورتر و میزان حضور را پر رنگ تر سازد.از این رو این سخنان به منزله پدید آوردن هیزم این آتش بزرگ است که پاکی این آتش دامان بسیاری از آلودگان را خواهد گرفت و به باور ما ایرانیان پاک تر از آتش چیست که بتواند این همه ننگی و ناپاکی را بزداید .

دوشنبه، 24 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Monday 15 March
هشدار همسر کروبی به باند ولی فقیه جنایتکار
به عقلای جریان حاکم توصیه می کنم دست از این روشهای بدوی برداشته و اوضاع را از اینکه هست وخیم تر نکنند و مطمئن باشند در صورت تداوم این امور جاهلانه، نکات گفتنی بیشماری برای محرمان اصلی انقلاب که مردم هستند خواهم داشت.*****
به دنبال حمله عده ای از اوباش به منزل آقای کروبی، سحام نیوز مصاحبه ای با خانم کروبی درباره چگونگی و علت اینگونه رفتارهای غیرمعقول از سوی حکومت انجام داده است که مشروح آن بشرح زیر می باشد:
خانم کروبی امروز (روز یکشنبه) عده ای در مقابل منزل شما تجمع کردند، شعارها و خواسته آنان چه بود؟
بله. امروز از ساعت ۱۶:۳۰ عده ای قریب ۵۰ نفر که در میان آنان ۴ یا ۵ خانم دیده می شد در حمایت نیروهای امنیتی و انتظامی در مقابل آپارتمان مسکونی ما تجمع کرده و ضمن ایجاد رعب و وحشت برای همسایگان شعارهای علیه آقای کروبی، موسوی و خاتمی و در حمایت از رهبری و آقای احمدی نژاد سردادند و سپس اقدام به تخریب و سرقت از ساختمان کردند. ما اخیرا در یک واحد از این مجتمع ساکن شدیم و تخریبهای انجام گرفته متاسفانه نسبت به اموال دیگر مالکان این مجتمع نیز صورت گرفته که از این امر بسیار متاسفیم. من ضمن عذرخواهی از آنان به مزاح گفتم هزینه افشای جنایات فراموش نشدنی در کهریزک و سایر بازداشتگاهها را نه تنها ما بلکه شما نیز باید بپردازید.
در عکسها نیروی انتظامی دیده می شود، چطور این نیرو در مقابل تخریب و سرقت عکس العملی نشان ندادند؟
نیروی انتظامی همانگونه که در فیلم ما موجود است در صحنه حضور داشت اما با صحبتی که سرکرده اوباش با وی می کند این نیرو صحنه را ترک و به عنوان تماشاچی نظاره گر وحشی گری آنان می شود.
آیا این تجمع دارای مجوز فانونی بوده است ؟
سوال عجیبی می کنید. اینها اراذل و اوباش مواجب بگیری هستند که نیازی به مجوز ندارند. به همین دلیل نه تنها نیروی انتظامی بلکه هیچکس جلودار و پاسخگوی اعمال آنان نیست. مجوز برای مردم است که در قانون آمده و آنهم که اصلا صادر نمی شود.
بعضی از سایتهای دولتی ادعا کردند آنان دانشجوی دانشگاه تهران و خانواده های شهدا بودند. نظر شما چیست؟
من قبلا نیز گفته ام. استفاده از نام خانواده شهدا و بدنام کردن آنان، ظلمی نابخشودنی است که عده ای از افراد فاسد دولت برای پنهان کردن فساد خود و غارت اموال بیت المال در چند سال اخیر به آن متوسل شده اند. اینکه خانواده شهدا دارای تفکر و علایق سیاسی متفاوت هستند برکسی پوشیده نیست. بسیاری از خانواده های محترم شهدا از حامیان پر و پا قرص یاران واقعی امام هستند که هم اکنون بخشی از آنان در زندان بسر می برند و عده ای نیز طرفدار گروهی دیگر هستند. تفکر آنان هر آنچه که باشد برای همه قابل احترام است. اتفاقا برخلاف استفاده ابزاری از خانواده های شهدا و ادعای بسیاری از آنان، من و آقای کروبی به تناسب کارمان بیشترین ارتباط را در میان مسئولین نظام از بدو انقلاب تاکنون با خانواده شهدا و جانبازان داشته و داریم. نسبت اعمال خلاف شرع، قانون و اخلاق از قبیل فحاشی ، سرقت و تخریب به خانواده های محترم شهدا بزرگترین خیانت به خون شهدایی است که برای دفاع از این کشور بدون هیچ ادعایی فداکاری نمودند.
علت اصلی این همه فشار به آقای کروبی چیست؟
به عقیده من آقای کروبی به دلیل افشای جنایات کثیفی که علیه مردم و جوانان این مملکت پس ازانتخابات صورت گرفت تحت فشار، ظلم و تهدید قرار گرفته است. به همین خاطر است که دفتر آقای کروبی پلمب می شود، به سمت وی در قزوین تیراندازی می شود، در راهپیمایی سیزده آبان و بیست و دوم بهمن هدف گلوله اشک آور قرار می گیرد، علی را تا سرحد مرگ می زنند و شکنجه می کنند، محمد تقی که استاد دانشگاه و جانباز این جنگ است دیگر برای انجام کار علمی و کتب تحقیقی مجاز به خروج از کشور نیست، حسین ممنوع الخروج است و مسائل متعدد دیگری که هیچکس در این حکومت نسبت به آن پاسخگو نیست.
خانم کروبی با توجه به شرایط بوجود آمده برای خود و خانواده از انتخاب این راه پشیمان نیستید؟
شخصا ابدا. من از ابتدای ازدواجم با آقای کروبی در سال ۱۳۴۱ وارد مبارزه و تحمل سختیهای دوران مبارزه شدم. این نو کیسه ها که از انقلاب و مبارزه چیزی نمی دانند. خوب است از آنان که سابقه ای دارند بپرسند فاطمه کروبی چگونه به خانواده های زندانیان روحیه می داد.در شرایط کنونی برای رضای خدا و تلاش در جهت احقاق حقوق مردم ستم دیده این مصائب به هیچ وجه تاثیری در روحیه من ندارد. اما از سوی دیگر هم خشنودم هم متاسف. خشنودم که در شرایط نابسامان اقتصادی کنونی دولت مجبور به اجیر کردن مزدورانی شده که با مواجب دادن به آنها مقاصد خود را دنبال می کند و کمی اشتغال زایی کرده است. کمترین سود این عمل مشغول شدن اراذل و اوباش به تخریب و فحاشی یاران انقلاب است که موجب دورماندن دست آنان از نوامیس مردم و آزار جوانان می شود. و متاسفم از اینکه کسانی که مدعی مدیریت جهان در همه امور هستند به جای پاسخگویی به ابتدایی ترین مشکلات مردم، به عقده گشایی آنهم به روشهای بدوی اینچنینی مبادرت می ورزند که نشانگرشگردهای مدیریتی آقایان است.
آیا پیش از این نیز به منزل شما حمله شده بود؟
اخیرا جلوی منزل قبلی، تعدادی تجمع کرده بودند. دو هفته پیش نیز عده ای در پوشش ماموران امنیتی و بطور غیرقانونی با ارعاب نگهبان وارد منزل شده که خدا عالم است چه منظوری داشتند و برای نصب چه ادواتی. البته این موضوع را طی نامه ای به اطلاع وزیر اطلاعات رساندم که منتظر پاسخ مناسب می باشم و در صورت عدم پاسخگویی نامه را برای اطلاع عموم منتشر خواهم کرد.
خانم کروبی، از آینده و اتفاقات پیش رو نمی ترسید؟
به هیچ وجه. از معدود نصایح خداوند در قران به بشر گفتن حق هست که البته باری تعالی بلافاصله به هزینه های آن اشاره کرده و می گوید حق را بگویید حتی اگر برای شما ضررهایی به همراه داشته باشد. تاریخ ثابت کرده است هیچ انسان والایی با اهانت معدودی جاهل و مزد بگیر نزد مردم تنزل پیدا نکرده است. مهم بودن در مسیر حق است و بالاترین مقام، شهادت در مسیر حق طلبی. فاطمه و مهدی کروبی برای اعده حقوق مردم و رضایت حق تعالی آماده پرداخت هر هزینه ای هستند. به عقلای جریان حاکم توصیه می کنم دست از این روشهای بدوی برداشته و اوضاع را از اینکه هست وخیم تر نکنند و مطمئن باشند در صورت تداوم این امور جاهلانه، نکات گفتنی بیشماری برای محرمان اصلی انقلاب که مردم هستند خواهم داشت.

یکشنبه، 23 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Sunday 14 March
عکس؛ حمله اوباش بسیجی و لباس شخصی به منزل کروبی
رجانيوز (سایت لباس شخصی ها): در اعتراض به مواضع كروبي مردم امروز يكشنبه مقابل منزل وي تجمع كردند. معترضين به سخنان تفرقه افكنانه و ايجاد تشنج توسط كروبي اعتراض دارند.

دوشنبه، 24 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Monday 15 March
چهارشنبه سوری؛ خامنه ای گفت مبنای عقلی ندارد، گفتيم به تو چه
نظر کاربران اینترنتی در وبلاگهای فارسی
گفت مبناي عقلي ندارد ، گفتيم به تو چه ؟ گفت مبناي ديني ندارد ، گفتيم به ما چه ؟ سريال سيد علي و چهارشنبه سوري خاموش باشي نميگويند لالي . وقتي گفتي چهارشنبه سوري مبناي عقلي ندارد ، سوال پيش آمد که پس به تو چه ؟ تو و جايگاه تو هم که مبناي عقلي نداريد .اينبار گويا گفته اي چهارشنبه سوري مبناي ديني ندارد . سوال پيش ميايد که باز هم به تو چه ؟ مگر تو از ولي امر مسلمين جهان بودن به ولي امر سانديس خوران جهان ارتقا درجه نداده اي ؟ پس تورا با آنهمه فجايع و ننگي که بر تارک حتي دين خودت نشاندي ، با دين چه کار ؟يکباره بگو ميترسم از پاکي آتش . آنوقت ما هم ميگوييم به من چه ؟باز هم فرمايش حافظ بزرگ به امثال تو خفاش صفتان شب کور را تکرار ميکنم :وصف رخساره خورشيد ، ز خفاش مپرس /


انتشار فتوای رهبر ایران علیه چهارشنبه سوری

سایت دولت فتوای جدید رهبر ایران را در کنار دیدگاه های مشابه سه روحانی کمتر شناخته شده قم منتشر کرده است
پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، پاسخ آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، و تعدادی دیگر از روحانیان را به سوالی در مورد مراسم "چهارشنبه سوری" منتشر کرده است که آن را غیر شرعی دانسته اند.
سایت دولت ایران، روز یکشنبه ۲۳ اسفند (۱۴ مارس) نوشت که آقای خامنه ای در توضیح نظر خود در مورد چهارشنبه سوری گفته است که این مراسم "علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود".
در هفته های گذشته، برخی مسئولان امنیتی و انتظامی ایران، نسبت به امکان استفاده مخالفان دولت از مراسم آتشبازی شب چهارشنبه آخر سال برای اقدامات اعتراضی ابراز نگرانی کرده اند.
مقایسه فتواهای جدید و قدیمی رهبر ایران
سایت دولت ایران، در پی نقل نظر رهبر ایران نوشته است: "علاوه بر استفتای رهبر معظم انقلاب، از دفتر برخی مراجع عظام تقیلد نیز در این زمینه سوال شد که پاسخ دادند: مراسم چهارشنبه آخر سال، علاوه بر اینکه مبنای شرعی ندارد، نوعی آتش پرستی است و خواندن اشعاری مانند ‘زردی من از تو و سرخی تو از من’ مصداق حاجت خواستن از آتش است."
در حالی که فتوای قدیمی آیت الله خامنه ای از فقدان "مبنای عقلانی" مراسم چهارشنبه سوری سخن می گوید، فتوای جدید از فقدان "مبنای شرعی" این مراسم حکایت دارد و به علاوه، این مراسم را "مستلزم ضرر و فساد زیاد" می داند
این سایت سپس در کنار فتوای آقای خامنه ای، دیدگاه های سه تن از مدرسین حوزه علمیه (جعفر سبحانی، سید هاشم حسینی بوشهری و محمود رجبی) در این زمینه را نقل کرده است که جزو روحانیان کمتر شناخته شده قم محسوب می شوند.
این در حالی است که هفته پیش، برخی سایت های محافظه کار، پاسخ های چند سال پیش تعدادی از مراجع تقلید شیعه به سوالی در مورد "چهارشنبه سوری" و "سیزده به در" را به چاپ رسانده بودند که علاوه بر نظر آیت الله خامنه ای، شامل فتواهای ۶ مرجع تقلید مشهور شیعیان (آقایان فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و سیستانی) می شد.
منبع مطلب هفته پیش، که نخستین بار در سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی به چاپ رسید، کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید" نوشته "سیدمحسن محمودی" بود که هفت سال پیش منتشر شده بود.
به نوشته این کتاب، پاسخ آن زمان رهبر جمهوری اسلامی به سوال "خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده بدر به اعتقاد نحسی ۱۳ و احیای مظاهرشان چگونه است؟" به شرح زیر بوده است: "چهارشنبه سوری و سیزده به در مبنای عقلایی ندارد."
در پاسخ جدید آیت الله خامنه ای، به جای نداشتن "مبنای عقلایی"، بر فقدان "مبنای شرعی" مراسم چهارشنبه سوری اشاره شده و به علاوه، این مراسم "مستلزم ضرر و فساد زیاد" دانسته شده است.

جمعه


Friday, March 12, 2010

Human Rights in Iran and China 'Worsening'


The New York Times / At a time of heavy international pressure on Iran, the State Department said on Thursday that the human rights situation there had “degenerated” since the disputed presidential election last year. In a toughly worded analysis, the department cited killings of election protesters and acts of politically motivated torture, beatings and rape. “An already poor human rights situation rapidly deteriorated after the June elections,” said Michael Posner, assistant secretary for democracy, human rights, and labor, as the department released its overview of human rights around the world in 2009. “At least 45 people were killed in clashes,” he said. The voluminous report, an annual assessment called for by law, also broadly criticized practices in China. Mr. Posner called them “poor and worsening.” The report cites increased repression of ethnic and religious minorities, increased detention and harassment of activists and public-interest lawyers, and continuing repression in Tibet. It also criticizes the Chinese government’s control of the Internet in that country, though the report did not include the complaints early this year by Google executives about a series of major cyberattacks originating in China. Beijing has vigorously denied having any role in those attacks.Mr. Posner said that in places like China and Iran, “connective technologies” had proved to be double-edged. While they allow a ferment of sometimes spontaneous organizational activities by dissidents and government critics, they also give governments “greater energy in curtailing freedom of expression.” In Iran, an opposition Web site reported on Thursday that a prominent political activist who was arrested on June 12, the day of Iran’s disputed presidential election, has been released from prison. Mostafa Tajzadeh, a former deputy interior minister, was released on Wednesday in what was called a “leave from prison,” the Web site, Jaras, reported. Mr. Tajzadeh received a hero’s welcome, and pictures circulated on the Web of two leading opposition figures, Mir-Hussein Moussavi and the former president, Mohammed Khatami, visiting him at his home. Hundreds of opposition activists have been arrested since the presidential election, and most of them remain incarcerated. Human Rights groups have said that none are released unconditionally and that most have posted hefty sums for bail and are summoned regularly to appear in court. The Committee to Protect Journalists, a New York based group, announced this month that at least 52 journalists remain in prison. On Thursday a lawyer for Saeed Leylaz, a prominent journalist and economist, said that his client’s sentence had been reduced from nine years to six, a term that human rights groups said remained indefensible. The sentence for Bahman Amuwee, another journalist, was reduced from seven years to five, the rights group Reporters without Borders said.

Report: IR Iran Sentences Professor to 6 Years


The Associated Press / An Iranian appeals court sentenced a university professor to six years in prison for suspected involvement in the country's postelection turmoil, local media reported Thursday. Several pro-reform newspapers, including the Bahar daily, quoted Mahmoud Alizadeh Tabatabaei, a lawyer for Saeed Leilaz, as saying the appeals court sentenced his client to a six-year jail term. He did not say when the court ruling took place. Leilaz, an economics professor at Shahid Beheshti University, was convicted of insulting the country's supreme leader, violating public order and participating in a plan to disturb the country's security, Tabatabaei said. Leilaz has been a sharp critic of Iran's economic policies. He also has worked as a journalist and analyst for local newspapers.The reports of Leilaz's sentencing come a day after the pro-reform Web site Parlemannews reported the release of the prominent reform politician Mostafa Tajzadeh. Tajzadeh, who served as deputy interior minister from 1997-2005, was arrested June 13, a day after the country's disputed election that won President Mahmoud Ahmadinejad a second four-year term. Both Leilaz and Tajzadeh were among more than 100 political figures and activists that Iran put on a mass trial following a crackdown on opposition supporters who claim Ahmadinejad won by fraud. Tajzadeh's release comes ahead of the Iranian New Year later this month, when authorities traditionally release some prisoners in symbolic acts. Earlier this month, Iran freed six journalists and opposition activists on bail.

آدينه، 21 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Friday 12 March
کاریکاتور؛ اوضاع رژیم در پایان سال 88

آدينه، 21 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Friday 12 March
چهارشنبه سوری؛ خط و نشان کشیدن رادان/پاسخ فعالان
پاسدار جنایتکار رادان جانشین سرکرده نیروی سرکوبگر انتظامی در آستانه چهارشنبه سوری برای مردم خط و نشان کشید و گفت، در 22 بهمن جـواب قاطع و دندان شکنی به فتنه گران دادیم و در مراسم چهارشنبه سوری هم همان جواب پلیس به هر فتنه گری است.
پاسدار رادان که در شیراز سخنرانی می کرد گفت، نیروی انتظامی در مراسم چهارشنبه سوری مأموریت هایی پیش رو دارد که تأمین امنیت و جلوگیری از ناامنی از وظایف پلیس است.
رادان گفت، یگان امـداد و حتی یگان ویژه پـاسداران در حال آماده باش هستند و هیچ گونه اتفاقی نخواهد افتاد .
پاسخ فعالان در تهران به رادان
گزارش دریافتی از تهران: بچه ها در تهران قرار است در مراسم چهارشنبه سوری امسال یک تو دهنی بزرگ به خامنه ای و مزدورانش بزنند و با این حرکت به دیکتاتور بفهمانند که جائی در ایران ندارد. از این رو به اطلاع هموطنان ازاده و مبارز میرسانیم که نه تنها مراسم چهارشنبه سوری امسال را هر چه باشکوهتر برگزار کنند، بلکه به یاد شهدای راه ازادی ایران شب چهارشنبه سوری ساعت هشت شب در میدان محسنی حضور به هم برسانند و با روشن کردن شمع و در دست گرفتن ان و با فریاد ،زنده باد ازادی، ای خواهر و برادر شهیدم، راهت ادامه دارد، یاد عزیزانمان را که در راه ازادی به دست جلادان زمان به شهادت رسیده اند گرامی و زنده نگه داریم. خواهشمندیم که در اطلاع رسانی این خبر به سایر هموطنانمان کوشا باشید.زنده باد ایران ازاد وعده ما:شب چهارشنبه سوری سال 1388ساعت هشت شبمیدان محسنی، تهران
****ملاحظات مهم
• چهارشنبه سوری یک جشن ملی است و حضور در خیابانها نیازی به مجوز خاص ندارد.
• چهارشنبه سوری امسال یکی از بهترین فرصتها برای دیوارنویسی و پخش اعلامیه و سی دی است.
نقاط ضعف حکومت در چهارشنبه سوری
• چهارشنبه سوری در شب برگزار می شود و نیروهای گارد نسبت به روشنائی روز دید و تسلط و برتری بسیار کمتری دارند.• بدلیل پراکندگی چهارشنبه سوری در سطح شهر، نیروی انتظامی مجبور به استفاده از همه نیروهای وظیفه و کادر اداری خود خواهد شد که تماماً فاقد روحیه و توان سرکوبگری و برخورد هستند.• چهارشنبه سوری در محلات و نه در خیابانهای اصلی برگزار می شود و بهمین دلیل سرکوبگران از امتیاز دوربینهای باصطلاح ترافیکی محروم خواهند بود.• نیروی انتظامی ناچار است که در سطح شهر برای حراست همه بانکها و ادارات و مراکز دولتی و بویژه کلانتری ها نیرو گمارده و دچار پراکندگی سازمان شود.• نیروی انتظامی مجبور به استفاده از خودرو و موتور است که مسلماً در شب هنگام بزرگترین نقطه آسیب پذیری آنها خواهد بود.

One Man Was Hanged, Two More Will Be Soon


Iran Human Rights / One man was hanged in public in the southwest Iranian city of Ahvaz yesterday March 10, reported the official Iranian news agency IRNA. The man who was identified as "S. M." was convicted of drug trafficking ans was hanged in the "Ramedan Alley" (kooye Ramezan) of Ahvaz said the report. Two other people are scheduled to be hanged in public in Ahvaz on Saturday (March 12) and Sunday (March 13) convicted of Moharebeh and drug trafficking respectively, according to the report. The men are not identified by name. Iran Human Rights warned about public executions on March 9.According to the annual report published by Iran Human Rights, more than 400 people were executed in Iran in 2009. Mahmood Amiry-Moghaddam, the spokesperson of Iran Human Rights condemned the public hangings and said:"By public hangings the Iranian regime wants to spread fear among the people in hope of preventing new uprisings on March 15". There are new protests planned for March 15, the last Tuesday of teh Persian new year.

Farzad Kamangar Writes a Letter from Evin Prison


Persian2English.com / I was listening to my cellmate’s lullaby, he was singing for his daughters Parya and Zahra. His melancholic lullaby was followed by the sobs of another cellmate, and I burst into tears too. It was the second time that he was arrested. The first time, he was sentenced to one year in jail, and this time he has to serve another 10 years. All his joy and excitement was about seeing his children who would visit him on Monday. On the day of the visit, the children, without caring that they were surrounded by people and before their parents’ eyes (and in the middle of the seats and chairs of the visit hall), jumped up and down and performed hand stands to show their father their progressing athletic abilities. The father, who was proud of his children, wore a smile. The mother, with her innocent expression, was trying to deny her pain of solitude and expectation. She was looking at her husband with joy and at her children’s excitement with love. And I, who had been away from the school environment for months, kept staring at Parya and Zahra, and would tell my mother about them. One of the most memorable moments which has been carved in my mind is the moment this family spent together. They were as though in a vacuum, in the heavens, in a place outside this world, not surrounded by anyone. They only had their compassion for each other.Without paying attention to the guards, the walls, and other prisoners, they shared their smiles. I always hope to see Parya and Zahra outside prison, or wish that they were able to visit thirty minutes longer. As they said their farewell, I tried not to look at them, so that the spectacular moment of their reunion would be etched in my mind forever. The beautiful girls mocked the fake world around their father with every move and jump. The fate of children like Zahra and Parya is the story of our time. It has been written for years now, and every day, another Zahra and Parya visit their father. Or a child like “Ava” would sit next to the Haft-Seen table (The table arrangement made by Iranians for Norooz), sing to her fish, and cry,“This year daddy is in jail!” I saw Parya and Zahra about to depart, still holding on to their father’s hand. They walked toward the exit with a smile on their face as though they were going to the fair. I wanted to hold their hands too and share their joy. Before the father said goodbye, I turned my face so I would not be able to see his tearful eyes. However, now, I was watching the tearful eyes of my mother who was getting ready to separate from her son. I mimicked Parya and Zahra in my embrace with my mother. When Parya and Zahra were calling us, I couldn’t keep my eyes away anymore. The two angels waved at me. They are angels, except that they don’t have wings.Farzad KamangarEvin PrisonMarch 10, 2010

آدينه، 21 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Friday 12 March
از وبلاگ ‌نویسان ایرانی به خاطر خبررسانی تقدیر شد
رادیو آلمان: گروهی از وبلاگ‌نویسان ایرانی به خاطر تهیه گزارش از ناآرامی‌های اخیر در پی انتخابات ریاست جمهوری، برنده جایزه "شبکه شهروندان" شدند.
این جایزه از سوی گزارشگران بدون مرز و شرکت گوگل در روز پنج‌شنبه (۱۱ مارس) به این گروه اهدا شد.
بخش اصلی کار این وبلاگ‌نویسان در زمینه حقوق زنان بوده است.
در توضیح این جایزه آمده است: «این وبلاگ‌نویسان به جهانیان نشان دادند، که چگونه مردم ایران تحت سرکوب قدرتمندان در ماه‌های گذشته رنج برده‌اند.»
سازمان گزارشگران بدون مرز نیز نوشت، در آستانه روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اینترنت، گزارشگران بدون مرز با حمایت شرکت گوگل جایزه نت شهروند خود را به وب نگاران فمینیست سایت تغییر برای برابری اهدا کرد. روز ٢٠ اسفند پروین اردلان فعال حقوق زنان، روزنامه‌نگار و یکی از سردبیران سایت جایزه را از دست روزنامه نگار مشهور فرانسوی ژان ماری کلمبانی دریافت کرد . این مراسم در دفتر شرکت گوگل در پاریس برگزار شد.


جنبش دانشجویی ایران برنده جایزه حقوق بشر جمهوری چک شد

مخالفان دولت ایران می گویند در جریان حمله (۲۴ تیر) نیروهای انتظامی و اباس شخصی به کوی دانشگاه تهران پنج دانشجو کشته شده اند
مجید توکلی و عبدالله مومنی به همراه جنبش دانشجویی ایران، برنده جایزه حقوق بشر "هومو هومینی" (Homo Homini) جمهوری چک شدند.
به گزارش آژانس خبری چک، این جایزه امشب (۱۰ مارس- ۱۹ اسفند) در افتتاحیه جشنواره فیلم های مستند "یک جهان، دموکراسی جهانی" در پراگ پایتخت جمهوری چک به برندگان آن اهدا خواهد شد.
مارک اسوبودا، رئیس "مرکز افراد نیازمند حقوق بشر" (People in Need's Human Rights Centre) با اعلام این خبر گفت که این جایزه هر سال به کسانی که برای حمایت از حقوق بشر تلاش های چشمگیری داشته اند، اعطاء می شود.
به گفته آقای اسوبودا مجید توکلی، فعال دانشجویی، عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و جنبش دانشجویی ایران به خاطر "نقش موثر" در دفاع از آزادی و "تلاش برای ایجاد دموکراسی" در ۱۰ سال گذشته، شایسته دریافت این جایزه شناخته شده اند.
قرار است مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم "یک جهان، دموکراسی جهانی" با پخش فیلم مستند "روزهای سبز" که مربوط به حوادث پس از انتخابات جنجال برانگیز خرداد گذشته در ایران است، امروز (۱۹ اسفند) در پراگ آغاز شود.
همچنین در جشنواره امسال بخش ویژه ای به اعتراضات مردم ایران در جریان ۹ ماه گذشته که تحت عنوان "بزرگترین حضور مردمی پس از انقلاب ۱۳۵۷" از آن یاد شده، اختصاص دارد.

جنبش دانشجویی یکی از فعال ترین جنبش های سیاسی و اجتماعی جامعه ایران است
جشنواره "یک جهان، دموکراسی جهانی" از امروز به مدت ۹ شب در پراگ برگزار و سپس آثار برگزیده آن در ۲۹ شهر دیگر جمهوری چک به نمایش در خواهد آمد.
اعطای این جایزه حقوق بشری به عبدالله مومنی و مجید توکلی در حالی صورت می گیرد که به نظر نمی رسد این دو فعال دانشجویی بتوانند در مراسم اعطای آن شرکت کنند.
عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت، که هشت ماه پیش دستگیر شده بود روز دوشنبه (۱۷ اسفند) با سپردن وثیقه به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان (۵۵۰ میلیون تومان وثیقه و ۲۵۰ میلیون تومان قرار کفالت) به مرخصی پنج روزه آمده است. آقای مومنی در این مدت محاکمه و به شش سال حبس محکوم شده است.
مجید توکلی، از فعالان سرشناس جنبش دانشجویی ایران، پس از حضور و سخنرانی در اجتماع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر در روز ۱۶ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از آن زمان زندانی بوده است.
آقای توکلی در دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات خود به هشت سال و شش ماه زندان، پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و پنج سال ممنوعیت خروج از ایران محکوم شد.

چهارشنبه


Google Welcomes Chance to Export to Iran, Cuba


The Associated Press / A senior Google executive welcomed on Tuesday a U.S. decision to relax restrictions on exporting Internet communications services to Iran, Sudan and Cuba. Bob Boorstin, Google's director of policy communications, said the Web search company would now be able to offer some of its other products in those countries, such as the mapping satellite software Google Earth, photo management program Picasa and Internet chat client Google Talk. "This is a great accomplishment," Boorstin told a human rights meeting in Geneva. "We are hopeful this will help people like yourselves in this room and activists all over the world take a small step down what is certainly a long road ahead." The U.S. Treasury Department said the change to existing trade sanctions was intended to help people "exercise their most basic rights" with the help of instant messaging service and e-mail. Google itself has come under fire recently in countries where it operates. Last month, an Italian court held three Google executives criminally responsible for violating the country's privacy laws for allowing a video of an autistic teenager being bullied to be posted online.In January, Google threatened to leave China over attempts to snoop on Chinese dissidents' Gmail accounts from inside the country. China's government denies any involvement. Boorstin described the Italian court's decision as a form of "Internet censorship" that would "encourage repressive regimes." "From now on, you're criminally responsible for anything that appears on your Web site," he said. "That's certainly going to have a chilling effect on what people are willing to put up." On China, Boorstin said Google was already offering a "a censored search engine" through the Google.cn domain to avoid meeting Chinese requirements for storing sensitive data about its users on servers in the country. "If and when we pull out of China and turn off Google.cn, I'm afraid that we will be taking away from the Chinese populace a tool that they have come to value," he said. Boorstin encouraged human rights activists also to rely on platforms other than the Internet for transmitting information.

چهارشنبه، 19 اسفند ماه 1388 برابر با 2010 Wednesday 10 March
روزگار سخت روزنامه ‌نگاران و فعالان نو-تبعیدی در ترکیه
وبلاگ خودنویس
بعد از انتخابات ریاست جمهوری امسال، ده‌ها روزنامه‌نگار و صدها فعال سیاسی و حقوق بشری مجبور به ترک ایران شده‌اند، کسانی که اگر در ایران مانده بودند، در سلول‌های انفرادی حبس بودند یا در کنار مجرمانی که خطرناک خوانده می‌شوند زندانی. اینک، گروهی از این بی‌پناهان، پناهنده به درگاه سازمان ملل در ترکیه شده‌اند. این گزارش به بررسی وضعیت این پناهجویان می‌پردازد، از قلم یکی از همین تازه تبعیدی‌ها.
در این شکی نیست که علت اصلی موج اخیر مهاجرت روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان سیاسی-مدنی به خارج از کشور، ریشه در سختگیری‌های حاکمیت نسبت به فعالان این عرصه دارد. بطوری‌که اکثر این نو‌تبعیدی ها به‌واسط ترس از مجازات‌های سنگین چون زندان، شکنجه، واداشتن به اعترافات دروغین و نبود امکان فعالیت حرفه‌ای ناگزیر به ترک میهن‌شان گشتند. به عبارت بهتر، نبود امکان تنفس قلم‌های منتقد در فضای ناامن کنونی ایران، مو جبات این فرار بزرگ رافراهم آورده است. در غیر اینصورت هیچ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی‌ای که شخصیتش در ایران شکل گرفته، تن به این آوارگی و بحران‌های متعا قب آن نخواهد داد. اما برای روشن‌تر شدن علت‌ها و عواقب این فرار بزرگ، مختصات این معضل را به شرح زیر یاد آور می‌شویم:
دلایل متفاوت پناهندگی
به جرات می‌توان گفت که در موج اخیر فرار روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان سیاسی، قریب به اتفاق کوچندگان مورد نظر، به لحاظ امنیتی در ایران دچار مشکل بوده‌اند. مدارک مستدل و مستند که توسط ایشان به سازمان ملل ارایه شده است، همگی شاهدی بر این ادعاست. اگرچه نمی‌توان انکار کرد که برخی از مهاجران یاد شده به لحاظ امنیتی کمتر در ایران دچار مشکل بوده‌اند. اما آنچه مسلم است تمامی این افراد از معضلات عدیده‌ای در ایران رنج می‌بردند اما شدت و حدت آن متفاوت می‌باشد. ناگفته نماند که برخی از روزنامه‌نگاران اگر به سرعت و از راه‌های متفاوت ایران را ترک نمی‌کردند اکنون معلوم نبود دچارچه سرنوشت دهشتناکی می‌شدند.
به طور کلی، پناهجویان تازه کوچیده در بخش‌های زیر تعریف می‌شوند:
۱-روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و نویسندگان
۲-فعالان سیاسی
۳-فعالان مدنی در قالب حقوق زنان و کوشندگان مطلبات صنفی...
۴- اقلیت‌های دینی و نو‌دینداران
۵- دگر باشان جنسی
۶-و برخی که با استفاده از شرایط مذکور فرصت را برای مهاجرت و بر گزیدن زندگی بهتر در سایه فضای اخیر مناسب دیدند
بدیهی است سه رسته اول به لحاظ امنیتی باید در اولویت قرار گیرند. چراکه بیش از پیش مورد هدف جمهوری اسلامی می‌باشند. لازم به یاد آوری است فعالان رسانه‌ای شاهدان مستند وقایع اخیر می‌باشند که مستندات بسیاری برای عرضه دارند.
نحوه پذیرش و برخورد کمیساریای عالی پناهندگان:
متاسفانه کمیساریای عالی پناهندگان در ترکیه به لحاظ برخورد با طیف‌های هدف، رفتار معقول و سنجیده‌ای نداشته است و بعضا شاهد آنیم که حتی گروه‌های انسانی دیگر که بواسطه معضلات اجتماعی و محدودیت های مذهبی و یا جنسی وارد ترکیه شده‌اند به لحاظ زمانی از فعالین شناخته شده رسانه‌ای و سیاسی وقت مصاحبه زودتری گرفته‌اند. برای مثال یک پناهنده اجتماعی بعضا وقت یک ماهه می‌گیرد و به یک روزنامه‌نگار شناخته شده که درگیر مسایل اخیر ایران بوده، برای گرفتن وقت مصاحبه، شش ماه معطل می‌شود. افزون بر آن، هیچ کمک مالی، درمانی-بهداشتی و حقوقی برای این طیف از فعالان از سویUNHCR مشاهده نشده است. شواهد عملی زیادی برای اثبات این ادعا و وجود دارد. لازم به ذکر است که در بین روزنامه‌نگاران تا کنون ،فقط ۴ تن موفق به دریافت قبولی شده‌اند و بقیه در انتظار دریافت جواب! این نقیصه بیش از پیش نشان از بی توجهی UN به این قشر دارد.متاسفانه عدم توجه به فوریت‌های مورد نظر می‌تواند پروسه زمانی خروج از ترکیه را به ماه‌ها وحتی یک سال و نیم بکشاند. چنین تعللی به لحاظ امنیتی برای فعالان مورد نظر بسیار خطرناک می‌باشد.
مشکلات امنیتی:
به واسطه هم مرز بودن ترکیه با ایران، این کشور بیش از پیش محیطی نا امن برای فعالان یاد شده می باشد، چراکه ماموران امنیتی حکومت به راحتی می‌توانند از مرز عبور کرده و عملیات مورد نظرشان را انجام دهند. ربودن فعالان سیاسی از جانب دولت ایران در ترکیه مسبوق به سابقه است. برخی از همکاران از کنترل تلفن های خود خبر می‌دهند و حتی برای بعضی در هنگام خروج از ترکیه به کشور مقصد مشکل پیش آمده است. برخی نیز پیام‌های تهدید آمیز از ایران و داخل ترکیه دریافت نموده‌اند، به طوریکه مشکلات پدید آمده موجب شده که کمتر روزنامه‌نگاری در روزهای اخیر تن به مصاحبه با رسانه‌های بین المللی بدهد.این درحالی است که فعالان و قایع اخیر از جانب سایر ایرانیان پناهنده که از قبل به ترکیه آمده‌اند و هیچ گرایش سیاسی خاصی ندارند، همواره زیر زره بین می‌باشند.
رفتار مردم و دولت کشور میزبان و معضلات مالی:
بدیهی است ترکیه به لحاظ تشابهات فرهنگی از جهتی می‌توانست برای پناهجویان نام برده قابل تحمل باشد اما متاسفانه گروهی سودجو به همراه تعدادی از قاچاقچیان و «اراذل» به ظاهر ایرانی که از قبل در این کشور پناهنده شده‌اند، همواره در کمین بوده و علاوه بر همکاری با ماموران حاکمیت در کلاشی با برخی از اهالی محلی سود جو همکاری می‌کنند. برای مثال یک ایرانی ناآشنا برای اجاره یک منزل معمولی و حقیرانه باید دو برابر یک فرد محلی اهل ترکیه هزینه کند و پیشاپیش اجاره‌های منزل بصورت شش ماهه یا یک ساله بر این افراد تحمیل می‌گردد. این نابسامانی همواره با همکاری یک محلی و یک به ظاهر ایرانی انجام می‌شود. بسیاری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در بدو ورود به ترکیه همواره در دام چنین گروه‌هایی می‌افتند و شوربختانه اکثر دوستان در بد ورود به ترکیه دچار چنین مشکلی شده‌اند. افزون بر آن به جهت عدم کسب در آمد و عدم اجازه کار بیشتر پناهجویان، دچار مشکلات مضاعفی هستند. اجاره مسکن دو برابر، هزینه‌های نا متعارف زندگی و درمان و نیز دریافت پول خاک از جانب دولت ترکیه، بیش از پیش به این معضلات افزوده است. به جرات می‌توان گفت که هیچ یک از فعالان و روزنامه‌نگاران از وضعیت مالی خوبی بر خوردار نیستند. بسیاری از کوشندگان یاد شده، در طول این مدت دچار بیماری‌های روحی و جسمی مضاعفی گشته‌اند که بیش از پیش باعث حاد شدن شرایط ایشان گشته است.
حمایت های بین المللی:
متاسفانه به غیر از سازمان گزارشگران بدون مرز کمتر نهادی به طور جدی پیگیر مسایل دوستان بوده است. اگرچه همکاران رسانه‌ای در گوشه گوشه دنیا همواره در کنار دوستان خود بوده ند ولی تعلل و کوتاهی بر خی از کشورها در پذیرش فعالان بر شمرده شده موجب شده است تا ایشان همواره دچار یاس و سرخوردگی شوند. برخی بر این باورند که دنیا مردم ایران را فریب داده است و دولت‌های غربی به رغم ادعا‌های فراوان در دفاع از جنبش‌های دموکراتیک از وظایف انسان دوستانه و بین‌المللی خویش به خاطر مسایل صرف اقتصادی –امنیتی پرهیز می‌کنند.
انتظارات
بدیهی است رو زنامه نگاران ،نویسندگان و فعالان سیاسی که بواسطه شرایط اخیر ناچار به ترک کشور شده اند بواسطه بر خورداری از روحیه حساس و شکننده ،اکثرا دچاری نا امیدی و یاس شده اند و همواره خود را تنها می بینند.این دوستان انتظاری ندارند جز اینکه پروسه زمانی پناهجویی بواسطه شرایط خاص ،زود تر انجام گردد . از سوی دیگر خواستار اعطای پناهندگی فوری از جانب کشور های مدعی حقوق بشر و دموکراسی می باشند.به نظر نگارنده با فشار رسانه های بین المللی و گروه های نخبه سیاسی –دانشگاهی بر دولت های مذکور می توان به این رویکرد سرعت بخشید.حمایت دانشمندان هسته ای آلمان از روزنامه نگاران پناهجو در ترکیه که باعث موافقت ضمنی وزارت خارجه آلمان در گشودن درهای خود به ایشان گشته، بهترین دلیل بر این ادعاست