چهارشنبه



منتظری: خواسته مردم از ابطال انتخابات فراتر رفته است

آیت الله منتظری همواره از معترضان به نتیجه انتخابات دفاع کرده است
آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع شیعه در ایران می گوید که در پی سرکوب "خشن" مردم پس از انتخابات، آنها از خواسته اولیه خود که ابطال انتخابات بود فراتر رفته اند و اکنون خواهان رفع "آفت هایی" هستند که به گفته او نظام گرفتار آنها شده است.
او پس از میرحسین موسوی، دومین چهره برجسته مخالفان است که در این هفته از افزایش مطالبات مخالفان سخن می گوید.
آقای منتظری در پاسخ به سوالی دایر بر اینکه "انتظارات مردم را در جنبش اخیر چه می دانید" در پایگاه اینترنتی خود نوشته است: "انتظارات مردم را از شعارهای آنان در تظاهرات مسالمت آمیز بعد از انتخابات به خوبی می توان فهمید. مردم در آغاز کار، تلقی تقلب در انتخابات نمودند و خواسته آنان ابطال انتخابات و برگزاری انتخاباتی صحیح و مشروع بود."
او می افزاید: "ولی هنگامی که با آنان برخورد خشن و سرکوبگرانه شد مطالبات خود را بالاتر بردند و سایر نهادها مخصوصا نهادهای سرکوبگر و آمران و مباشران در آنها را هدف قرار دادند. و پس از کشته شدن مردم بی گناه و دستگیری فعالان سیاسی و آزادیخواهان و محاکمات فرمایشی و غیرشرعی و غیرقانونی آنها، به تدریج مطالبات مردم معترض بیشتر شد، تا آنجا که خوف آن می رود که اگر حاکمیت به روش کنونی خود ادامه دهد مردم به کلی با نظام فاصله بگیرند و بحران کنونی عمیق تر شود."
او در مورد خواسته های معترضان به نتایج انتخابات نوشت که "توده مردم" خواهان "تامین آزادی های مصرح در قانون اساسی و به طور کلی اصلاح نظام از آفت هایی که گرفتارش شده" هستند.
آیت الله منتظری همچنین اظهار نظر کرد که نظام دینی بدون "رضایت عامه و آراء جمیع یا اکثریت مردم" مشروعیت نخواهد داشت و این مشروعیت "امروز خدشه دار شده است."
میرحسین موسوی که معتقد به تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه است بارها گفته است که یکی از خواسته های مخالفان عمل به بخش هایی از قانون اساسی است که به حقوق مردم می پردازد، بخش هایی که به گفته وی حکومت به آنها بی اعتنایی می کند.
آقای موسوی یک روز پیشتر با اشاره به تردید بسیاری از رای دهندگان به نتیجه اعلام شده گفت: "مردم حق دارند سوال کنند و این حق باید برآورده گردد، نه اینکه با قوه قهریه با آن برخورد شود."
او افزود: "امروز اگر مطالبات آنها افزایش یافته است، به دلیل برخورد نامناسب با آن سوال است."
رهبران جنبش اعتراضی ایران همواره از زمان انتخابات به حکومت اخطار داده اند که اگر به خواسته های مردم تن ندهد، راه برای خواسته ها و حرکات رادیکال تر هموار خواهد شد.
اما مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، با رد اتهام تقلب در انتخابات می گویند که بها دادن به اینگونه خواسته ها به معنی تسلیم در برابر اهرم فشار دشمنان است و باید برابر آن مقاومت کرد.

۱ نظر:

Unknown گفت...

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست