جمعه



زیدآبادی برنده جایزه قلم زرین آزادی

"انگار توی قبر بودم میخواستم خودم را بکشم اما هیچ چیزی برای اینکار پیدا نکردم."
احمد زیدآبادی روزنامه نگار زندانی و دبیرکل منتخب سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار دفتر تحکیم) از سوی "انجمن جهانی روزنامه ها و ناشران خبر" برنده جایزه قلم زرین آزادی سال 2010 اعلام شد.
آقای زید آبادی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه بازداشت شده بود اخیرا در محاکمه ای غیر علنی به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد.
در بیانیه انجمن جهانی روزنامه ها و ناشران خبر آمده است با وجود آنکه "همه روزنامه نگاران از خطرات به چالش کشیدن رژیم خودکامه رئیس جمهور محمود احمدی نژاد و اعمال رهبر ایران علی خامنه ای آگاه هستند، آقای زید آبادی دست به انتخاب زد و با شجاعت مکرر خود از اصلاحات و حکومت قانون در ایران علنا حمایت کرد."
این بیانیه می افزاید احمد زید آبادی با وجود حکم سنگین و "شرایط وحشتناک" در زندان همچنان شجاعانه ایستادگی کرده است.
این دومین بار است که یک ایرانی برنده جایزه قلم زرین آزادی می شود.
قبلا اکبر گنجی روزنامه نگار در سال 2006 برنده این جایزه شده بود.
آقای زیدآبادی در سال ۱۳۷۹ هم به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی محاکمه شد و بیش از یک سال در زندان به سر برد.
او یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امسال بار دیگر بازداشت شد و از آن هنگام تاکنون در زندان است.
آقای زیدآبادی در دوران بازداشتش مدت های طولانی در سلول انفرادی به سر برده و به گفته همسرش ۱۷ روز از این مدت را در اعتصاب غذا بوده است.
انجمن جهانی روزنامه ها و ناشران خبر می نویسد حدود یک دهه پیش آقای زید آبادی وضعیت زندان خود را چنین تشریح کرد: "در زندان وضعیتی فراهم می کنند که گمان می کنی دنیا به آخر رسیده است. مجرمین به تازه واردین تجاوز می کنند. وقتی هر جایی با چشم بند برده می شوی و فریادهای وحشتناک و هولناک را می شنوی احساس می کنی دیگر زندگی عادی را نخواهی دید."
به گزارش وبسایت روزآنلاین آقای زیدآبادی وضعیت زندان این بار خود را چنین تشریح کرده است: "انگار توی قبر بودم میخواستم خودم را بکشم اما هیچ چیزی برای اینکار پیدا نکردم."
انجمن جهانی روزنامه ها و ناشران خبر همه ساله جایزه قلم زرین آزادی را به افراد و یا موسساتی که با کلام و یا عمل خود به آزادی بیان کمک می کنند اهدا می کند.
این انجمن نماینده بیش از 18 هزار نشریه، 15 هزار وبسایت و 3 هزار کمپانی در 120 کشور جهان است.

هیچ نظری موجود نیست: