سه‌شنبه


سه شنبه، 17 آذر ماه 1388 برابر با 2009 Tuesday 08 December
بازتاب وقایع 16 آذر در بيش از دو هزار رسانه جهانی
صدای آمریکا: تظاهرات روز دانشجو در ايران و پوشش خبری و تحليلی اين رويداد تا اين لحظه در بيش از دو هزار رسانه جهانی بازتاب يافته است. ناظران مسائل ايران می گويند پايداری تظاهرکنندگان در رودررويی با اقداماتِ بازدارنده ی حکومت، موفق شد معادلات سياسی در ايران را برای هميشه برهم بزند
روزنامه گاردين چاپ لندن در اين باره با مطلبی تحت عنوان «سرکوب تظاهرات دانشجويان» می نويسد پليس امنيتی برای پايان دادن به شعار «مرگ بر ديکتاتور» متوسل به ابزار سرکوب از جمله گاز اشک آور و باتوم برقی شد. اين در حالی ست که دولت برای جلوگيری از انتشارِ اخبارِ اين سرکوبها پوشش خبری اين رويداد را ممنوع کرده بود. اما ويديوهای ارسالی توسط شرکت کنندگان نشان می دهد که دانشجويان شعار مرگ بر ديکتاتور داده و با بلند کردن دست خود علامت v را به نشانه پيروزی، نشان می دادند. اين روزنامه می افزايد: اين تازه ترين اعتراضات و تظاهرات که شش ماه پس از اعلام نتايج انتخابات صورت گرفت، نشانگر شکست ناپذيری جنبش مخالفان دولت است.
هفته نامه تايم، چاپ آمريکا عنوان «تازه ترين تظاهرات در ايران نمايانگرِ خيزش دوباره مخالفان» را برای مطلب خود انتخاب کرده و می نويسد: دور تازه ی تظاهراتِ ضددولتی در ايران زنده بودن جنبش سبزِ مخالفان را به نمايش گذاشت. شش ماه پس از انتخابات، موج تازه ای از مخالفتها در ايران سر برآورده که هيچ راه نجاتی برای خلاصی حاکميت از پايان اعتراضات باقی نگذاشته است. هزاران پليس و نيروهای سپاه پاسداران و لباس شخصی های حامی حکومت به کمک گاز اشک آور و باتومها نتوانستند از قدرت نمايی دانشجويان جلوگيری کنند.
روزنامه لس آنجلس تايمز نیز عنوان «نوزايی تظاهرات مخالفان پس از انتخابات» را برگزيده و می نويسد: تظاهرات ضدحکومتی روز دانشجو موجی تازه يافته است. هرچند نيروهای بسيج از صبح زود اجازه ورود به محوطه دانشگاهها را يافته بودند، اما ماموران امنيتی مانعِ ورود دانشجويانِ مخالف می شدند، با اين همه، آنچه رخ داد غلبه شعار «مرگ بر ديکتاتور» و «نترسيد نترسيد، ما همه با هم هستيم» در محوطه دانشگاهها بود.
لس آنجلس تايمز می افزايد: حاکميت همه تدابير سرکوبگرانه را اتخاذ کرد: از قطع اينترنت و تلفن همراه گرفته تا بستن مترو در روز دانشجو و بازداشت دهها فعال دانشجويی و تهديدات شديد فرمانده نيروی انتظامی مبنی بر مقابله با هرگونه تظاهرات، اما همه اينها ترسی در دل دانشجويان معترض راه نداد و آنان روانه صفوف اعتراضات شدند.
روزنامه واشنگتن پست چاپ آمريکا نيز می نويسد: اقدامات پليس امنيتی ايران برای سرکوب تظاهرات روز دانشجو علی رغمِ همه تهديداتِ چند روز اخير بی ثمر بوده است. واشنگتن پست سپس واکنش اوليه روزنامه کيهانِ تهران را جالب ديده و می نويسد: واکنش اوليه ی تحليلی کيهانِ تهران مبنی بر شدتِ خشونت عليه تظاهرات بود. اين روزنامه به نقل از «کيهان می نويسد يک شبکه ضدحکومتی می خواهد دانشجويان را به قتل برساند تا از آن بهره برداری تبليغاتی کند.»
روزنامه «حُرّيت» چاپ ترکيه نيز با ذکر درگيری پليس با هزاران تظاهرکننده می نويسد: «نيروهای امنيتی و شبه نظاميان و لباس شخصی ها اقدام به سرکوب هزاران تظاهرکنندگانی کردند که شعار مرگ بر ديکتاتور را در دانشگاه تهران سر داده بودند. روزنامه حُرّيت می نويسد اين بزرگترين تظاهرات و قدرتنمايی مخالفان دولت در اين ماه است. حُرّيت می نويسد تظاهرات روز دوشنبه از همه نظر برتر و قدرتمندتر از تظاهرات مخالفان در ١٣ آبان بود در صورتيکه تهديدات و شدت عمل پليسِ ضدشورش ايران در اين روز تاکنون بی سابقه بوده است و بايد از اين پس شاهد کاهش کارآيی نيروهای امنيتی در برابر تظاهرکنندگان بود.
و سرانجام روزنامه کريستين ساينس مانيتور چاپ آمريکا در اين باره می نويسد: شاهدان عينی در دانشگاه تهران می گويند خشونتِ پليسِ ضدشورش مجهز به گاز اشک آور و باتومهای برقی و پشتيبانی لباس شخصی ها نتوانست مانع تظاهراتِ دانشجويانی شود که شعار مرگ بر ديکتاتور می دادند. ناظران مسائل ايران می گويند پايداری تظاهرکنندگان در رودررويی با اقداماتِ بازدارنده ی حکومت موفق شد معادلات سياسی در ايران را برای هميشه برهم زند.

هیچ نظری موجود نیست: