شنبه



متکی: تهدید تحریم بین المللی ایران موثر واقع نخواهد شد

آقای متکی گفت ایران از حقوق خود صرفنظر نخواهد کرد
ایران تهدید تحریم های بین المللی در ارتباط با برنامه هسته ای را رد کرده و به لزوم احداث 15 نیروگاه هسته ای برای تامین انرژی مورد نیاز تاکید کرده است.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در ششمین اجلاس امنیتی منطقه خلیج فارس موسوم به نشست منامه، به بحرین سفر کرده گفت ایده تهدید ایران گامی به عقب بوده و شکست خواهد خورد.
آقای متکی افزود این تحریم ها غیرقانونی بوده و موثر واقع نخواهد شد.
وزیر امور خارجه ایران پس از سخنرانی افتتاحیه کنفرانس، در جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران شرکت کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا ایران پیش نویس پیشنهادی سازمان ملل متحد مبنی بر فرآوری بخشی از اورانیوم با غلظت کم در خارج از کشور را خواهد پذیرفت یا نه، گفت ایران از حقوق خود صرفنظر نخواهد کرد.
منوچهر متکی گفت ایران به این پیشنهاد پاسخ داده و از جمله اعلام کرده که ایران حاضر است 400 کیلو اورانیوم با غلظت سه و نیم درصد را در کیش تحویل دهد و در ازای آن آژانس بین المللی انرژی هسته ای اورانیوم با غلظت 20 درصد به ایران در اختیار ایران قرار دهد.
ایران می گوید برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران به اورانیوم 20 درصد غنی شده، نیازمند است.
آقای متکی همچنین گفت ایران برای تامین برق مورد نیاز خود به 10 تا 15 نیروگاه هسته احتیاج دارد.
وی خاطر نشان کرد که ایران به این دلیل که می خواهد در تامین نیروگاه خودکفا باشد تحت فشار قرار گرفته است.
فرانک گاردنر گزارشگر بی بی سی که به منامه رفته است می گوید اظهارات وزیر خارجه ایران در اجلاس منامه، به نگرانی های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پایان نداده است.
گزارشگر بی بی سی می افزاید مهمتر از همه ترس از رویارویی ایران و اسرائیل برای این کشورهاست ولی آنها همچنین نگران آلودگی محیط زیست به دلیل تجهیزات هسته ای ایران و نیز بلندپروازی های منطقه ای این کشور هستند.
ولی حد اقل همین موضوع که ایران پس از دو سال عدم شرکت در اجلاس امنیتی منطقه خلیج فارس، دوباره در این کنفرانس شرکت کرده، تا حدودی باعث آسایش خاطر کشورهای عرب منطقه شده است.
وزیر خارجه ایران مسئله بی تاثیر بودن تحریم ها علیه این کشور را هنگامی مطرح کرده که نمایندگان کشورهای غربی می‌گویند به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند، اما روسیه و چین از ادامه گفت‌وگوها حمایت می‌کنند.
نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل متحد پنجشنبه گذشته 10 دسامبر، هشدار دادند که اگر ایران موضع خود در ارتباط با فعالیت های هسته ای را تغییر ندهد، با تحریم های جدید روبرو خواهد شد.
ژرارد آرو نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت که دیگر دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد و اگر ایران حاضر به شفافیت و اعتماد سازی نشود، باید تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.
وی پس از نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت که فرانسه آماده است بزودی پیش‌نویس یک قطعنامه را تهیه کند و افزود: "ما برای آخرین بار از ایران می خواهیم که به پیشنهاد مذاکره پاسخ دهد. اگر ایران در مدتی کوتاه همکاری نکند، فرانسه به زودی پیش نویس قطعنامه بعدی تحریم ها را تنظیم می کند."
ایران می گوید که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است و با درخواست شورای امنیت برای توقف غنی سازی مخالفت می کند.
اما کشورهای غربی می گویند ایران به سمت تولید سلاح اتمی می رود.
نمایندگان گروه 1+5 احتمالا هفته جاری برای بررسی گام های بعدی درباره ایران گردهم می آیند.

هیچ نظری موجود نیست: