جمعه


بازرس آژانس: ایران اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی را دارد

به گفته هاینونن اورانیم غنی شده ایران "تهدید" است، اما آنقدر نیست که در چانه زنی با واشنگتن استفاده شود
اولی هاینونن معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران به اندازه کافی اورانیوم با غلظت پایین دارد که بتواند یک یا دو سلاح اتمی بسازد، اما عاقلانه به نظر نمی رسد که تنها با این میزان اورانیوم وارد مرحله تولید بمب شود.
آقای هاینونن در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند که روز پنجشنبه منتشر شد افزود با این وجود ذخایر کنونی اورانیوم ایران "تهدید" محسوب می شود.
او که چند هفته پیش "به دلایل شخصی" از سمت خود کناره گیری کرد و تنها تا پایان ماه اوت در آژانس خدمت خواهد کرد، مسئول مستقیم بازرسی های هسته ای ایران و سوریه بود.
آقای هاینونن گفت که ایران اکنون دارای سه تن اورانیوم غنی شده با غلظت پایین است که می تواند از آن برای سوخت نیروگاه اتمی استفاده کند و یا پس از غنی سازی بیشتر در تولید بمب اتمی بکار گیرد.
وی در این مصاحبه که به فاصله کوتاهی پیش از پایان دوران خدمت او انجام شد گفت: "بطور نظری این (اورانیوم) برای تولید یک یا دو بمب اتمی کافی است. اما عاقلانه نیست کسی که تنها مواد کافی برای دو بمب دارد به مرحله نهایی برود."
او گفت اورانیوم غنی شده ایران "تهدید" است، اما آنقدر نیست که تهران بتواند از آن به عنوان اهرمی در چانه زنی های خود با واشنگتن استفاده کند.
به گفته اولی هاینونن آمریکا برآورد کرده که ایران یکسال دیگر برای افزایش غلظت اورانیوم خود به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی زمان احتیاج دارد.
وی افزود این برآورد غلطی نیست.
آقای هاینونن در فوریه سال ۲۰۰۸ گزارشی در مورد ایران به دیپلمات های کشورهای عضو آژانس ارائه داد که در آن به وجود ارتباط بین برنامه غنی سازی اورانیوم، آزمایش مواد انفجاری و طراحی کلاهک اتمی قابل نصب بر روی موشک در ایران اشاره شده بود.
ایران این اتهام را قوایا رد کرده و همواره گفته است بدنبال استفاده صلح آمیز از مقاصد هسته ای است.

هیچ نظری موجود نیست: