جمعه


مرکز آمار ایران در حالی جزئیات نتایج آمارگیری بهار امسال را بر روی سایت اینترنتی خود منتشر کرده است که عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار اصرار دارد که این آمار اشتباه است.
این گزارش نشان می دهد که میزان بیکاری جمعیت ۱۵ سال به بالا با رشدی ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، از ۱۱.۱ درصد به ۱۴.۶ درصد رسیده است.
بنابر این گزارش تعداد بیکاران در بهار امسال سه میلیون و ۵۱۸ هزار نفر اعلام شده که دو میلیون و ۸۹۰ هزار نفر آنها مرد و بقیه زن بوده اند.
اما وزارت کار این آمار را نادرست می داند به طوری که عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار ایران بعد از انتشار این گزارش گفته که "این رقم را می پذیرم اما قبول ندارم."
آقای شیخ الاسلامی گفت که اگر از وی در باره بیکاری بپرسند "همان آمار را می دهیم ولی ته دلمان آن را اشتباه می دانیم."
آمار کلی بیکاری چند روز پیش منتشر شد اما وزیر کار گفته بود که "احساس مدیریتی من می گوید این عدد درست نیست."
بعد از این اظهار نظر وزیر کار، مرکز آمار ایران جزئیات گزارش"طرح آمارگیری نیروی کار" در فصل بهار را منتشر کرد.
در گزارش مرکز آمار ایران توضیح داده شده که فرد شاغل به کسی گفته می شود که "حداقل یک ساعت" در هفته کار کرده باشد.
بسیاری از کارشناسان این نحوه محاسبه را نادرست می دانند و معتقدند که کسی که یک ساعت در هفته کار کند، نباید در ردیف شاغلین قرار بگیرد.
بنابر روش مرکز آمار ایران، افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود کار می کنند ولی مزدی نمی گیرند، جزو شاغلین هستند و "کارآموزان" و "محصلانی" که دوره کارآموزی را می گذرانند نیز جزو شاغلین به حساب می آیند.
در محاسبات مرکز آمار ایران، تمام افراد حاضر در نیروهای مسلح از کادر دائم و موقت نظیر سربازان جزو شاغلین به حساب می آیند.
سوای این روش محاسبه، مرکز آمار در بررسی خود سهمی را نیز به اشتغال ناقص داده شده است . میزان اشتغال ناقص در بهار حدود ۹.۵ درصد بوده است.
این روش محاسبه بیکاری با انتقادهایی مواجه است و کارشناسان می گویند که اگر از روش دقیق تری برای بررسی وضعیت نیروی کار استفاده شود، نرخ بیکاری بسیار بیشتر از نرخ فعلی خواهد بود.
بنابر گزارش مرکز آمار ایران، میزان بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله به مرز ۳۰ درصد نزدیک شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد بیشترین سهم اشتغال مربوط به بخش خدمات است و ۴۷.۷ درصد شاغلان ایرانی در این بخش کار می کنند. بعد از آن صنعت و کشاروزی به ترتیب با ۳۱ و ۲۱ درصد در رده های بعدی قرار دارند.

هیچ نظری موجود نیست: