جمعه


دیده بان حقوق بشر پخش 'اعترافات' سکینه محمدی را محکوم کرد

پرونده این زن ایرانی در دنیا بازتاب وسیعی داشته است
سازمان دیده بان حقوق بشر به شدت از حکومت ایران به خاطر پخش آنچه صدا و سیمای این کشور "اعترافات" سکینه محمدی آشتیانی دانسته، انتقاد کرده است.
نادیا خلیفه، کارشناس این سازمان در امور حقوق زنان در خاورمیانه، جمعه ۲۲ مرداد (۱۳ اوت) طی بیانیه ای گفت: "مردانی که ایران را اداره می‏کنند ظاهرا هیچ شرمی ندارند. ابتدا حکم وحشیانه اعدام به وسیله سنگسار را صادر می‌‌کنند، سپس به اعترافات تلویزیونی متوسل می‌‌شوند."
این زن ۴۳ ساله که به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده بود، همچنین از سوی مقام های قضایی ایران متهم است که با همکاری مرد دیگری، همسر خود را به قتل رسانده است.
شبکه ۲ تلویزیون ایران شامگاه چهارشنبه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت) مصاحبه ای را با سکینه محمدی آشتیانی پخش کرد که در آن، فردی که صورتش به وضوح دیده نمی شد و به زبان آذری صحبت می کرد، به دست داشتن در قتل همسرش اعتراف و محمد مصطفایی یکی از وکلای مدافعش را نیز به سوء استفاده از وضعیت خود متهم می کرد.
آقای مصطفایی که از سوی مقام های ایرانی تحت تعقیب قرار دارد، از طریق ترکیه به نروژ پناهنده شده است. او می گوید که موکلش تحت فشار مجبور به بیان آن سخنان شده است.
دیده بان حقوق بشر به نقل از جاوید هوتن کیان، وکیل مدافع دیگر متهم می نویسد: "این یک امر بدیهی است (که وی تحت فشار بوده است). اگر بر عکس این بود باعث تعجب می‌‌شد."
به گفته این سازمان، آقای کیان طی روزهای گذشته نتوانسته است که با خانم آشتیانی ملاقاتی داشته باشد و انتظار دارد که دیوان عالی‌ کشور تا چند روز دیگر اعلام کند که حکم اعدام موکلش قابل اجرا هست یا خیر.

هیچ نظری موجود نیست: