جمعه



واکنش مطبوعات ایران و اسرائیل به توافق نشست وین

آقای برادعی این طرح را پس از گفتگوهای وین پیشنهاد کرد
پیش نویس موافقتنامه ای که در جریان نشست روز چهارشنبه وین درباره اورانیوم غنی شده ایران تهیه شده، با واکنش متفاوت رسانه های ایران و اسرائیل روبرو شده است.
براساس این طرح که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم شده است، ایران اورانیوم غنی شده با غلظت کم را برای غنی سازی بیشتر و تبدیل به سوخت راکتور پژوهشی تهران، به روسیه و فرانسه ارسال خواهد کرد.
رسانه های ایران از این طرح به عنوان یک پیروزی برای موضعگیری ایران در مورد برنامه اتمی یاد کرده اند، درحالی که صاحب نظران اسرائیلی به شدت با آن مخالفند و استدلال می کنند که این طرح به ایران وقت بیشتری برای توسعه سلاح های اتمی می دهد.
مطبوعات ایران
جوان
دیپلماسی قوی ایران در مورد مساله اتمی.... و اصرار این کشور بر حقوق مشروع خود بالاخره کشورهای غربی را وادار به تسلیم و عقب نشینی از درخواست های غیرمنطقی سابق کرد.
تهران امروز
اگر پنجمین قطعنامه سازمان ملل [برای اعمال تحریم های بیشتر که قرار است در ژانویه 2010 تصویب شود] علیه ایران معلق شود، همه قطعنامه های قبلی لغو خواهد شد و پرونده ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی بازپس فرستاده خواهد شد... می توانیم بگوییم که ایران برنده گفتگوهای ژنو است....
قدس
بعد از حوادث پس از انتخابات ایران، غربی ها فکر می کردند می توانند برای گرفتن حداکثر امتیازات ممکن به ایران فشار آورند... زیرا گمان می کردند ایران در اثر کارهای آشوبگران تضعیف شده است... با این حال مذاکره کنندگان ایران با قدرت در گفتگوها ایستادند و شکست دیگری را بر غرب تحمیل کردند.
رسانه های اسرائیلی
الکس فیشمن در یدیوت آهرونت
این روشنایی ناشی از نزدیک شدن به انتهای تونل نیست؛ این چراغ قطاری است که با سرعت بالا به سوی ما می آید، و از فاجعه خبر می دهد... این موافقتنامه که برادعی در دست دارد بهایی دارد. این مرد ما را ارزان خواهد فروخت و زندگی را بر ما تنگ خواهد کرد.
اوفر شلا در ماآریو
تا زمانی که نیروی هوایی وارد عمل نشده اکثریت مردم در اسرائیل باور نخواهد کرد که واقعا کاری برای متوقف کردن بمب انجام می شود... موافقتنامه ای که اکنون شکل می گیرد چنین روزی را عقب می اندازد زیرا تا زمانی که ایران به عهد خود در این موافقتنامه عمل می کند اسرائیلبرای حمله مشروعیت نخواهد داشت...
یوسی ملمن در هاآراتص
روز گذشته پیش نویس موافقتنامه مربوط به برنامه اتمی ایران ضربه ای جدی به شانس حمله آمریکا به ایران وارد کرد و گزینه دوردست نظامی علیه ایران حتی غیرقابل دسترس تر شد... این موافقتنامه همچنین نشان می دهد که ایران نهایتا در مقابل فشار آسیب پذیر است.... اما همچنین این خطر وجود دارد که معامله تکرار نشود یا ایران آن را بشکند....

هیچ نظری موجود نیست: