سه‌شنبه


بيانيه ۲۵۰ نفر از فعالان مدنی، سياسی، دانشجويی و زنان در اعتراض به صدور حکم اعدام برای سه فعال کرد

اخيرا شعبه ٣۰ دادگاه انقلاب تهران، سه فعال کرد به نامهای "فرزاد کمانگر"، "فرهاد وکيلی" و "علی حيدريان" را به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی" و "محاربه" در دادگاهی غيرعلنی و در کمتر از ۱۰ دقيقه به اعدام محکوم کرده است. 
اين سه فعال کرد ۱۷ ماه پيش بازداشت شدند و سپس نيروهای امنيتی، آنها را در بازداشتگاههای سنندج، کرمانشاه و اوين تحت بازجويی و بدرفتاری شديد قرار دادند. فرزاد کمانگر در سالهای گذشته در حوزه ی فعاليتهای مدنی فعال بوده و با چندين نهاد مدنی و از جمله با "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" همکاری داشته است. 
در دوران بازداشت، او در بازداشتگاههای امنيتی، به شدت شکنجه شده و حتی آثار "شوک الکتريکی"، "شکنجه های گوناگون بر اعضای حساس بدن" و "سوختگی" بر وی مشاهده شده است و سلامت جسمی و روحی وی به شدت با خطر مواجه شده است. (بخشی از رنج نامه فرزاد کمانگر) 
علاوه بر اين، فرزاد کمانگر در مجموع بيش از هشت ماه در سلول انفرادی در بند بوده و در اين مدت تماس يا ملاقاتی با خانواده نداشته است و بعد از اين مدت هم، از چند ماه پيش به زندان بدنام "رجايی شهر" کرج منتقل شده است. 
اين خشونتها از آن جهت بر "فرزاد کمانگر" اعمال شده تا او به اتهاماتی که نيروهای امنيتی بر آن اصرار داشته اند، اعتراف کند اما او در ملاقات با وکيلش اين اتهامات را رد کرده است. 
ما امضا کنندگان اين بيانيه، اعتراضمان را به شکنجه های اعمال شده بر اين سه فعال کرد اعلام می داريم و بر اين باوريم که هرگونه شکنجه، بدرفتاری و فشار بر زندانی جهت اخذ اقرار، کاملا غيرقانونی و غيرانسانی است. همچنين ما صدور حکم اعدام برای "فرزاد کمانگر"، "فرهاد وکيلی" و "علی حيدريان" را در چنين روندی کاملا ناعادلانه می دانيم و از قوه قضاييه جمهوری اسلامی می خواهيم: حکم اعدام اين سه فعال کرد را سريعا لغو کرده و تحقيقات مستقلی را درباره شکنجه های اعمال شده بر "فرزاد کمانگر" آغاز نمايد.

هیچ نظری موجود نیست: