یکشنبه

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده خانم نازیلا دشتی 50 ساله زندانی سیاسی سابق و از خانواده های کشتار 1367 و فرزند ایشان آقای هود یازرلو 21 ساله دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه معصومی قم روز شنبه 4 خرداد ماه بدون احضاریه و فقط با تماس تلفنی به شعبه 2 امنیت دادگاه انقلاب احضار شدند.آنها پس از چند ساعت انتظار توسط فردی به نام ضرغامی با تحقیر و توهین به اطاق بازجویی اش برده شدند. این فرد بدون رعایت کردن حداقل اصول اولیه رفتاری خانم دشتی را با نام کوچک و با فریاد احضار کرد وپس از مدت زمان کوتاهی فرزند ایشان را با همین شیوه به اطاق خود برد.وقتی که آقای یازرلو برای پاسخ دادن به بازجوئیها، قصد نشستن بر روی یکی از صندليهاي را داشت با برخوردهای تحقیر آمیزی و وحشیانه ضرغامی مواجه گردید و از نشستن او ممانعت به عمل آورد. ضرغامی با این شیوه برخورد سعی داشت که خانم و آقای یازرلو را وادار به واکنش نماید و نهایتا آنها را بازداشت کند که آنها با صبر و بردباری و متانت این امکان را به او نمی دادند ولی ضرغامی به فریاد کشیهای و اهانت خود ادامه می داد.

ضرغامی با تهدید خطاب به آقای هود یازرلو گفت : بچه قبل از اینکه تو دنیا بیایی با بزرگاتون چه کارها که نکردیم، نمی دونی که سال 60 ما چه کار می کردیم، حالا من به تو نشون می دم که بفهمی یعنی چه. ضرغامی ادامه داد من از سن 19 سالگی و 22 ساله است که در زندان کار می کنم. ضرغامی پس از این تهدیدها و رفتارهای غیر انسانی و تایید حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد بدون هیچ دلیلی دستور بازداشت این دانشجو را صادر کرد، واو را به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل کرد.

گفته های ضرغامی اعترافاتی است که او در گذشته بازجو و شکنجه گر بوده و در شکنجه زندانیان سیاسی در دهۀ 60 نقش مستقیم داشته است که خود گواهی بر این است که بازجویان سابق متصدیان امروز دادگاههای انقلاب هستند.

انتقال آقای یازرلو به بند 209 وتهدیدات ضرغامی علیه ایشان نشان میدهد که او دستور شکنجه های جسمی و روحی این دانشجو را صادر کرده است و او در معرض خطر جدی شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار دارد.

از روز شنبه 4 خرداد ماه تا به حال از وضعیت و شرایط این دانشجو هیچ خبری در دست نیست. مراجعات خانواده او به شعبه 2 امنیت تا به حال بی نتیجه بوده است. و جواب مشخصی به این خانواده داده نشده است . این خانواده درنگرانی فزاینده ای بسر می برند.

خانم نازیلا دشتی همراه با پسرشان آقای هود یازرلو سال گذشته برای دیدن خواهرشان که 25 سال موفق به دیدار ایشان نشده بودند عازم عراق شدند. خانم دشتی پس از دیدار با خواهرشان به ایران بازگشتند. در تاریخ 9 خرداد 1386 مامورین وزارت اطلاعات به منزل آنها یورش بردند ومقدار زیادی از وسائل این خانواده که عبارت بودند از : کامپیوتر، کتاب، سی دی ،آلبومهای عکس خانوادگی را با خود بردند. در 22 خرداد 1386 خانم نازیلا دشتی و فرزندشان هود دشتی را دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 منتقل کردند. پس از چند هفته بازداشت در سلولهای انفرادی بند 209 اوین باقرار وثیقه های سنگین آزاد شدند مبلغ وثیقه خانم دشتی 100 میلیون تومان و قرار وثیقه هود 200 میلیون تومان بود. در تاریخ 23 خرداد دکتر هانی یازرلو زندانیان سیاسی سابق و از فعالین سیاسی شناخته شده ایران هستند پدر خانواده و فرزند بزرک ایشان را به مدت 6 ساعت تحت بازجوئی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشتند. خانم دشتی خواهر و برادر خود را که به نام های فریبا دشتی و هود دشتی در قتل عام های سال 1367 از دست داده اند.

موسوی رئیس شعبه 2 امنیت و ضرغامی معاون او کسانی هستند که در پرونده سازی علیه دانشجویان زندانی 16 آذر و اذیت و آذر خانواده های آنها نقش مستقیم داشتند . این افراد در هماهنگی با بازجویان وزارت اطلاعات در صدور حکم های قضائی برای قرار دادن فعالین دانشجوئی ، و زندانیان سیاسی در سلولهای انفرادی، نوع بازجوئیها و فشارها را بر زندانی برای گرفتن اعترافات تحت شکنجه و پرونده ساری علیه آنها اقدام می کنند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، رفتارهای غیر انسانی ،دستگیری خودسرانه و انتقال به سلولهای انفرادی بند 209 اوین جهت شکنجه را محکوم می کند و از سازمانهای جهانی حقوق بشری خواستار اقدامات فوری برای ممانعت از شکنجه این دانشجوی زندانی است.

12 خرداد 1387 برابر با 01 ژون 2008

شرایط زندانیان سیاسی فوق را به سازمانهای زیر گزارش شد
1- عفو بین الملل
2- شورای حقوق بشر سازمان ملل
3- کمیسر عالی حقوق بشر
4- دیدبان حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست: