جمعه



'قطع دست و پای یک سارق در جنوب ایران'

به گزارش عفو بین الملل سال گذشته بیش از 380 نفر در ایران اعدام شدند
به گزارش روزنامه دولتی "ایران" چاپ تهران، دادستان ماهشهر در جنوب ایران می گوید که یک سارق مسلح در این شهر در ملاء عام اعدام شده و حکم قطع دست و پای همدست او نیز در زندان اجرا شده است.
بنابه این گزارش جرم فرد اعدام شده - که "عدنان" معرفی شد - و دو همدستش ربودن کامیون های باربری از بندر امام و سرقت بار آنها بوده است. سارقان پس از آن کامیون ها را رها می کرده اند.
به نوشته این روزنامه "عدنان" و یکی از دو همدستش در سال 1383 دستگیر شدند اما عضو سوم گروه موفق به فرار شده بود. گفته شد که متهم اصلی پرونده قبلا در شهر های آبادان و شادگان سابقه سرقت داشته است.
قاضی رضا ابوالحسنی، دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر، گفت که عدنان ساعت 11 صبح روز سه شنبه در میدان "پلیس" ماهشهر اعدام شد.
او افزود: "حکم قطع دست و پای دیگر عضو شبکه نیز در زندان اجرا شد."
او از این متهم نام نبرد.
ماهشهر در جنوب اهواز در نزدیکی سواحل خلیج فارس و مرز عراق قرار دارد.
نهادهای حکومتی ایران می گویند که مجازات مرگ برای حفظ امنیت اجتماعی لازم است اما آن را تنها پس از رویه های مفصل قضایی اعمال می می کنند. قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد اعتیادآور و زناء جملگی قابل مجازات با اعدام است.
اما گروه های حقوق بشر دولت ایران را متهم می کنند که نه تنها اخیرا بر شمار اعدام ها افزوده بلکه در مواردی به طور مخفیانه اقدام به اعمال این مجازات می کند که نشانه نداشتن استدلال حقوقی کافی برای اعمال این مجازات است.
گروه عفو بین الملل اخیرا اعلام کرد که در سال 2009 بیش از 388 نفر در ایران اعدام شدند که پس از چین، با جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیون نفری، بیشترین است.
عفو بین الملل یادآور می شود که دولت ایران در مورد تعداد اعدام ها آمار رسمی منتشر نمی کند و به همین دلیل، احتمال زیاد می رود که آمار اعدام ها بیش از رقمی باشد که در این گزارش ذکر شده است.
این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید می کند که در بیشتر موارد، احکام اعدام در پی محاکماتی صادر شد که از نظر قوانین بین المللی و معیارهای ناظر بر صدور اینگونه احکام، باید آنها را مخدوش و غیرمنصفانه معرفی کرد.

هیچ نظری موجود نیست: